Disediakan oleh Lebah
Abstrak
Perdebatan tentang makna ayat “الرَّحْمَٰنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَىٰ” (Qur’an 20:5) menjadi salah satu isu terpenting dalam sejarah teologi Islam. Artikel ini meneliti kontroversi tafsiran istawā sebagai “bersemayam” (istiwa’) berbanding dengan istawlā (“menguasai”) yang berasal daripada pendekatan rasionalis Muʿtazilah. Melalui analisis linguistik, sejarah dan teks utama seperti karya Imām Abū al-Hasan al-Ashʿarī, perbahasan ini menunjukkan bahawa tafsiran istawlā bukan daripada tradisi Salaf, sebaliknya satu inovasi hermeneutik Muʿtazilah. Penolakan tegas oleh al-Ashʿarī mengukuhkan pendirian akidah Salaf bahawa istiwa’ adalah sifat Ilahi yang sahih, diterima tanpa kaifiyyah (bi-lā kayf) dan ditanzihkan daripada penyerupaan dengan makhluk. Kesimpulannya, pendekatan Salaf mengekalkan makna teks suci tanpa terjebak dalam penolakan sifat atau penyerupaan fizikal.
Kata kunci: Istiwa’, Istawlā, Muʿtazilah, Ashʿarī, Teologi Islam, Transendensi Ilahi Mmn
1. Pengenalan: Masalah Teologi Transendensi Ilahi
Tafsiran sifat-sifat Allah (sifāt), terutamanya yang mempunyai konotasi antropomorfik yang berpotensi, mewakili percanggahan utama dalam sejarah teologi Islam. Ayat "الرَّحْمَٰنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَىٰ" (Al-Qur’an 20:5) menjadi lokus kritikal perdebatan ini. Istilah kunci istawā (bermaksud untuk bangun, untuk naik, untuk bersemayam) memaksa ahli teologi untuk menyelaraskan makna literalnya dengan transendensi mutlak (tanzīh) Allah, yang berada di luar ruang, arah dan bentuk fizikal.
Ulasan ini akan berhujah bahawa peranti interpretatif dengan mentakrifkan semula istawā kepada bermaksud istawlā (menakluk, memiliki, menguasai) adalah satu inovasi hermeneutik (bid’ah) yang berasal dari mazhab pemikiran Mu’tazilah. Ia secara jelas diambil untuk menepati doktrin rasionalis mereka dan ditolak secara keras oleh Imām Abū al-Hasan al-Ash’arī, sebagai satu penyelewengan terhadap teks suci.
2. Asal Usul Istawlā daripada Mu'tazilah: Satu Inovasi Leksikal dan Doktrin
Dakwaan bahawa istawlā adalah ciptaan Mu'tazilah berasaskan kukuh dalam sumber-sumber sejarah dan doksografi. Mu'tazilah, pejuang monoteisme radikal dan keadilan ilahi (‘adl), beroperasi atas prinsip bahawa akal mesti menghakimi wahyu. Sebarang teks yang, pada makna zahirnya (zāhir), membayangkan fahaman jisim (tajsīm) atau penempatan (hulūl) untuk Allah tertakluk kepada tafsiran metafora (ta’wīl).
Bagi sifat istiwa, ta’wīl mereka adalah spesifik: ia bukan bermaksud kenaikan atau peneguhan fizikal, tetapi sebaliknya ungkapan metafora tentang autoriti dan kekuasaan Allah yang mutlak atas Arasy, yang itu sendiri adalah metafora bagi kedaulatan-Nya atas ciptaan. Mereka menegaskan bahawa istawā dalam konteks ini bermaksud istawlā.
Bukti daripada Penggunaan Pra-Islam: Satu Pertahanan yang Cacat
Penyokong tafsiran istawlā sering memetik penggunaannya dalam puisi Arab klasik, seperti dalam baris:
"قَدِ اسْتَوَى بِشْرٌ عَلَى العِرَاقِ مِنْ غَيْرِ سَيْفٍ وَدَمٍ مِهْرَاقِ"
("Bishr telah memiliki/menakluk Iraq tanpa pedang atau tumpahan darah").
Walaupun ini membuktikan istawā kadangkala boleh membawa maksud istawlā dalam konteks linguistik tertentu, kesilapan teologi kritikal terletak pada penggunaan ini yang bersifat kontingen dan metafora untuk manusia bagi menggambarkan Allah. Seperti yang dihujahkan oleh ulama Salaf, makna perkataan dalam Al-Qur’an pada asasnya ditentukan oleh maksud ilahi, bukan semata-mata oleh penggunaan puitis yang jarang. Untuk menegaskan bahawa sifat ilahi mesti difahami melalui kanta metafora yang jarang ini, dan bukan makna utamanya, adalah pilihan yang didorong oleh doktrin, bukan linguistik tulen.
Seperti yang dinyatakan oleh Abrahamov (1996: p. 37), "Orang Mu'tazilah menggunakan... hujah linguistik untuk menafikan realiti sifat-sifat."
Oleh itu, walaupun perkataan itu wujud, pengaplikasiannya sebagai makna eksklusif dan perlu bagi sifat ilahi adalah ciptaan Mu'tazilah. Hermeneutik ini direka untuk menyelesaikan masalah teologi yang dicipta oleh prinsip mereka sendiri.
3. Istiwa sebagai Sifat Bebas: Melampaui Kuasa Semata-mata (Qudrah)
Satu tonggak utama penolakan Ahl al-Sunnah terhadap ta’wīl adalah kepercayaan bahawa setiap nama dan sifat Allah membawa makna yang berbeza dan unik yang tidak boleh diserap ke bawah yang lain. Untuk mendakwa bahawa istiwa hanya bermaksud istawlā (yang itu sendiri adalah subset kuasa maha kuasa Allah, qudrah) adalah untuk membatalkan (ta’tīl) sifat spesifik yang didedahkan oleh Allah.
Kuasa Allah (qudrah) adalah sifat umum yang berkaitan dengan keupayaan-Nya untuk menyebabkan semua perkara yang mungkin. Istiwa ‘alā al-‘Arsh adalah satu tindakan khusus dan berbeza yang Allah telah sifatkan kepada Diri-Nya sendiri. Untuk menggabungkan kedua-duanya adalah seperti berkata:
- Allah berkuasa atas Arasy (yang memang benar).
- Tetapi Dia juga berkuasa atas segala sesuatu yang lain.
Jika istiwa hanya bermaksud kekuasaan, ayat itu akan menjadi lewah, memandangkan kekuasaan Allah atas segala sesuatu, termasuk Arasy, sudah pun ditetapkan dalam banyak ayat lain (contohnya, Quran 3:189, 5:120). Kekhususan formulasi menuntut bahawa istiwa menyampaikan makna di luar kuasa umum semata-mata. Ia adalah khabar (maklumat) dari Allah tentang Diri-Nya sendiri yang mesti diterima bi-lā kayfa (tanpa bertanya 'bagaimana') sebagai satu tindakan kenaikan dan peneguhan yang unik yang sesuai dengan Kemuliaan-Nya, yang mana sifatnya adalah di luar pemahaman manusia (Al-Bayhaqi, 2003: p. 408).
4. Kesaksian Imām Abū al-Hasan al-Ash’arī: Satu Penolakan Muktamad
Imām al-Ash’arī (m. 324 AH), setelah meninggalkan Mu'tazilah, menumpukan kerjanya untuk mempertahankan akidah Salaf (pendahulu yang soleh) yang awal. Penolakannya terhadap tafsiran istawlā adalah jelas dan tidak berbelah bahagi dalam teks terasnya.
a) Dalam Al-Maqālāt al-Islāmiyyīn (Doktrin-Doktrin Muslimin):
Karya ini adalah sebuah doksografi yang mengkatalogkan pandangan mazhab secara tidak memihak. Apabila menggambarkan Mu'tazilah, beliau menyatakan:
"وأنكرت المعتزلة أن يكون استوى على العرش بمعنى الاستقرار والعلو... وقالوا: معناه استولى"
"Dan Mu'tazilah menafikan bahawa ‘istawā ‘ala al-‘Arsh’ bermaksud menetap dan ketinggian... Mereka berkata: ‘Maknanya adalah istawlā (Dia menakluk).’" (Al-Ash’arī, 1977: p. 291).
Di sini, al-Ash’arī tidak menyokong pandangan itu; beliau melaporkannya sebagai kepercayaan muktamad Mu'tazilah, dengan jelas mengaitkan asal usulnya kepada mereka.
b) Dalam Al-Ibānah ‘an Usūl al-Diyānah (Penjelasan Asas Agama):
Ini adalah eksposisi positif akidahnya sendiri. Beliau mengecam hebat tafsiran Mu'tazilite dan menegaskan kepercayaan Salaf:
"وقولنا الذي نقول به... أن الله استوى على عرشه على الوجه الذي قاله، وبالمعنى الذي أراده، استواء منزها عن المماسة والاستقرار والتمكن والانتقال... لا يعنون به استيلاء"
"Dan kenyataan kami, yang kami pegang... adalah bahawa Allah bersemayam di atas Arasy-Nya dengan cara yang Dia nyatakan, dan dengan makna yang Dia kehendaki, satu persemayaman yang disucikan dari sentuhan, menetap, berdiam, atau pergerakan... Mereka tidak memaksudkannya sebagai istilā’ (penaklukan)." (Al-Ash’arī, 1998: p. 67).
Petikan ini amat merosakkan dakwaan bahawa istawlā adalah posisi Salaf. Al-Ash’arī, arkitek teologi, secara eksplisit:
- Mengaitkan pandangan istawlā kepada Mu'tazilah secara kontras.
- Menegaskan istiwa sebagai sifat sebenar yang sifat sebenarnya hanya diketahui oleh Allah.
- Menggunakan formula bi-lā kayfa ("dengan cara yang Dia nyatakan").
- Secara jelas menyatakan Salaf "tidak memaksudkannya sebagai istilā’."
5. Kesimpulan
Bukti dari sejarah linguistik, analisis doktrin, dan teks teologi primer adalah muktamad. Tafsiran istawā 'alā al-‘Arsh sebagai istawlā adalah strategi hermeneutik yang dicipta oleh Mu'tazilah untuk menyelaraskan teks Al-Quran dengan praandaian rasionalis mereka tentang transendensi ilahi. Walaupun perkataan istawlā wujud dalam leksikon Arab, pengenaannya sebagai makna perlu bagi sifat ilahi ini adalah inovasi teologi mereka.
Tafsiran ini ditolak oleh ortodoksi Sunni kerana ia menafikan (ta'tīl) satu sifat ilahi spesifik dengan meleburkannya ke dalam sifat kuasa yang umum, dengan itu terlibat dalam pengubahan (tahrīf) teks yang cuba dielakkannya. Kesaksian Imām Abū al-Hasan al-Ash’arī, yang sendiri bekas Mu'tazilah, amatlah kuat. Dalam kedua-dua karya deskriptif dan polemikalnya, beliau dengan jelas mengenal pasti istawlā sebagai doktrin Mu'tazilah dan menegaskan akidah Salaf untuk menerima istiwa tanpa modaliti (kaifiyyah) dan tanpa mentakrifkan semula maknanya. Jalan Salaf adalah untuk menegaskan teks, menegaskan makna zahirnya yang sesuai untuk kemuliaan Allah, dan menafikan sebarang persamaan dengan makhluk, bukan untuk menafikan makna itu sendiri.
Rujukan
Al-Ashʻarī, A. al-H. (1977). Maqālāt al-Islāmīyīn wa-Ikhtilāf al-Muṣallīn (The Doctrines of the Muslims). Ed. ke-3. Disunting oleh Hellmut Ritter. Wiesbaden: Franz Steiner Verlag.
Al-Ashʻarī, A. al-H. (1998). Al-Ibānah ʻan Uṣūl al-Diyānah (The Elucidation of Islam's Foundation). Disunting oleh ʻAbbās Ṣabbāgh. Beirut: Dār al-Nafāʼis.
Al-Bayhaqī, A. B. A. (2003). Al-Asmā' wa al-Ṣifāt (The Divine Names and Attributes). Disunting oleh ʿAbdullah bin ʿAmir al-Jumayʿi. Mecca: Dār al-Hijrah.
Abrahamov, B. (1996). Anthropomorphism and Interpretation of the Qur'ān in the Theology of Al-Qāsim Ibn Ibrāhīm: Kitāb Al-Mustarshid. Leiden: E.J. Brill.
Frank, R.M. (1978). Beings and Their Attributes: The Teaching of the Basrian School of the Mu'tazila in the Classical Period. Albany: State University of New York Press.
Wolfson, H.A. (1976). The Philosophy of the Kalam. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Copyright © 2025 www.gayahidupholistik.blogspot.com All Rights Reserved.