Pengumuman Penting - Saya bukan TSM

Assalaamu3alaikum.... Terimakasih atas kunjungan anda ke blog ini. Saya dapati beberapa saliran internet seperti forum dan facebook telah tersalah menyampaikan maklumat mengenai artikel saya berjudul RUMPAI LAUT TIDAK MENGANDUNGI KOLAGEN. Foto yang disiarkan adalah keratan akhbar mengandungi semuka penuh artikel tulisan saya dengan judul seperti dinyatakan di atas namun isi yang ditampal ialah isi dari sebuah artikel berjudul TIADA KOLAGEN DALAM RUMPAI LAUT. Sesungguhnya saya tiada kena-mengena dengan blogger yang menulis artikel tersebut dari sebarang segi. Harapan saya kepada pencinta ilmu agar berhati-hati apabila ingin berkongsi maklumat agar berlaku adil iaitu meletakkan sesuatu betul pada tempatnya. Terimakasih. Herbalis Bahrain Samah, MD (AM), RH (AHG) www.gayahidupholistik.blogspot.com April 20, 2013

Sabtu, 17 Mei 2025

Perlukah Gabungan Herba Dihadkan kepada Tiga Jenis Sahaja? Menelusuri Amalan Perubatan Tradisional Melayu dan Ayurveda

Memahami Perbezaan Antara Pendekatan Minimalis Melayu dan Poliramu Ayurveda dalam Penggunaan Herba

Oleh Lebah

Adakah ramuan herba perlu dihadkan kepada tiga jenis sahaja seperti diamalkan  perubatan  tradisional Melayu klasik atau boleh terdiri daripada puluhan seperti dalam Ayurveda? Artikel ini membandingkan kedua-dua pendekatan serta kelebihan dan kekurangannya.

Dalam dunia perubatan herba, terdapat pelbagai aliran dan falsafah yang membentuk cara sesuatu ramuan digunakan untuk merawat penyakit atau mengekalkan kesihatan. Seorang doktor perubatan moden yang belajar sendiri menjadi ahli herba menyatakan bahawa dalam perubatan tradisional Melayu, sebagaimana yang dibacanya dalam teks klasik, gabungan herba tidak sepatutnya melebihi tiga jenis pada satu masa. Pendekatan ini berasaskan prinsip kesederhanaan dan keseimbangan: lebih sedikit herba bermakna lebih mudah untuk mengawal kesan dan tindak balasnya dalam badan (Zainal, 1995).

Namun begitu, saya sendiri tidak pernah menghadkan bilangan herba dalam sesuatu ramuan, terutamanya setelah saya mendalami prinsip Ayurveda – terutamanya dalam bidang rasayana (peremajaan tubuh). Dalam Ayurveda, adalah perkara biasa untuk melihat ramuan herba yang mengandungi lebih daripada 20 atau 30 jenis bahan, seperti dalam formulasi klasik Chyawanprash atau Dashamoola (Sharma & Dash, 2002). Asalkan seseorang itu memahami dengan mendalam sifat-sifat setiap herba, bagaimana ia berinteraksi – sama ada secara protagonistik (saling menguatkan), antagonistik (bertentangan), kuat atau lemah – maka tiada masalah untuk menggabungkan pelbagai herba.

Pendekatan Minimalis dalam Perubatan Melayu

Perubatan tradisional Melayu banyak dipengaruhi oleh amalan Islam, perubatan Yunani (Unani) dan budaya tempatan. Gabungan tiga herba lazim digunakan kerana dipercayai cukup untuk membentuk keseimbangan panas-dingin, kering-lembap, serta sifat fizikal dan rohani. Penggunaan yang sedikit tetapi tepat memudahkan rawatan disesuaikan dengan tubuh seseorang serta mengelakkan tindak balas yang tidak dijangka (Abdullah, 2010).

Dalam pendekatan ini:

  • Herba tunggal atau dua hingga tiga herba sahaja digunakan.
  • Fokus diberikan kepada pemilihan herba yang seimbang dari segi elemen dan tenaga.
  • Lebih mudah untuk mengenal pasti kesan sampingan jika berlaku reaksi terhadap ramuan.

Pendekatan Poliramu dalam Ayurveda

Ayurveda pula mengambil pendekatan yang sangat berbeza. Ramuan poliramu digunakan untuk mencipta kesan sinergistik, di mana setiap herba memainkan peranan – walaupun hanya dalam jumlah kecil – untuk menyokong dan melengkapi yang lain. Sistem ini tidak melihat kepada jumlah herba sebagai masalah, sebaliknya melihat kepada keseimbangan rasa (rasa), virya (tenaga), vipaka (kesan selepas hadam) dan prabhava (kesan khas) yang digabungkan untuk kesan menyeluruh (Pole, 2006).

Antara ciri pendekatan ini ialah:

  • Gabungan 10 hingga 50 herba adalah perkara biasa.
  • Setiap herba diberikan peranan – penyahtoksik, adaptogen, antioksidan, atau penenang.
  • Formula digunakan untuk merawat secara sistemik, bukan hanya pada gejala.

Mana Satu Pendekatan yang Lebih Baik?

Tidak ada satu pendekatan yang lebih baik secara mutlak. Kedua-dua sistem mempunyai kelebihan masing-masing. Yang penting ialah kefahaman terhadap prinsip di sebalik setiap ramuan dan tujuan penggunaannya. 

Kesimpulan

Penghadan kepada tiga jenis herba dalam menyediakan ramuan bukanlah satu kewajipan mutlak tetapi lebih kepada pendekatan falsafah dan kebiasaan dalam sistem tertentu. Dalam perubatan herba, yang paling penting ialah kefahaman mendalam terhadap setiap bahan – sifatnya, dos, interaksi dan kesesuaian terhadap tubuh seseorang. Sekiranya seseorang mempunyai ilmu mendalam seperti dalam bidang herbalism-Ayurveda, maka penggunaan gabungan pelbagai herba bukan sahaja selamat, malah sangat berkesan.

Sebaliknya, bagi mereka yang baru berjinak-jinak dalam bidang ini atau lebih selesa dengan pendekatan tradisi Melayu, maka penggunaan dua atau tiga herba adalah lebih selamat dan terkawal. Kedua-duanya mempunyai tempat yang istimewa dalam dunia perubatan alternatif – yang penting ialah niat, ilmu dan tanggung jawap dalam penggunaannya.

Rujukan 

  • Abdullah, A., 2010. Perubatan Melayu: Asal-usul dan Aplikasi Herba. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
  • Pole, S., 2006. Ayurvedic Medicine: The Principles of Traditional Practice. Edinburgh: Churchill Livingstone.
  • Sharma, R.K. & Dash, B., 2002. Charaka Samhita: Text with English Translation and Critical Exposition Based on Cakrapani Datta’s Ayurveda Dipika, Vol. 1–5. Varanasi: Chowkhamba Sanskrit Series.
  • Zainal, M., 1995. Kitab Tibb Melayu Klasik: Kajian Manuskrip Perubatan Tradisional. Pulau Pinang: Universiti Sains Malaysia Press.

Copyright © 2025 www.gayahidupholistik.blogspot.com All Rights Reserved.