Pengumuman Penting - Saya bukan TSM

Assalaamu3alaikum.... Terimakasih atas kunjungan anda ke blog ini. Saya dapati beberapa saliran internet seperti forum dan facebook telah tersalah menyampaikan maklumat mengenai artikel saya berjudul RUMPAI LAUT TIDAK MENGANDUNGI KOLAGEN. Foto yang disiarkan adalah keratan akhbar mengandungi semuka penuh artikel tulisan saya dengan judul seperti dinyatakan di atas namun isi yang ditampal ialah isi dari sebuah artikel berjudul TIADA KOLAGEN DALAM RUMPAI LAUT. Sesungguhnya saya tiada kena-mengena dengan blogger yang menulis artikel tersebut dari sebarang segi. Harapan saya kepada pencinta ilmu agar berhati-hati apabila ingin berkongsi maklumat agar berlaku adil iaitu meletakkan sesuatu betul pada tempatnya. Terimakasih. Herbalis Bahrain Samah, MD (AM), RH (AHG) www.gayahidupholistik.blogspot.com April 20, 2013

Isnin, 24 November 2025

Buah Bonyor & Usus Tahan Lasak: Rahsia Kenapa Generasi Lama Jarang Cirit-Birit

Fermentasi Ringan, Mikrobiota Usus & Old Friends Hypothesis: Penjelasan Sains Di Sebalik Perut Lasak Orang Dulu-dulu

Oleh Lebah

Generasi dahulu boleh makan buah bonyor tanpa cirit-birit. Ketahui sains mikrobiota, pendedahan awal, tanda buah rosak dan sebab usus moden lebih sensitif.

Ramai orang generasi lama boleh makan buah sedikit bonyor,, lebam atau ada bahagian masam tanpa mengalami sakit perut — termasuk misalnya buah naga merah yang sudah dipotong dan disimpan beberapa jam. Namun generasi sekarang lebih sensitif; sedikit perubahan rasa pun boleh menyebabkan ketidakselesaan gastrousus.

Fenomena ini bukan sekadar 'perut lasak'— ia melibatkan asas mikrobiologi, imunologi dan perbezaan gaya hidup merentas generasi.

Artikel ini menghuraikan:

  • Adakah selamat makan buah yang bonyor atau sedikit berubah rasa.
  • Tanda buah (termasuk buah naga) yang tidak selamat dimakan.
  • Kenapa generasi dahulu kurang cirit-birit berbanding generasi moden.
  • Bagaimana pendedahan awal membentuk imun toleran.
  • Perbandingan Hygiene Hypothesis vs Old Friends Hypothesis.
  • Konteks budaya Malaysia vs negara Barat.
  • Penegasan penting supaya pembaca tidak salah faham.

1. Adakah Selamat Makan Buah Bonyor atau Sedikit Masam?

Tidak semua buah bonyor berbahaya. Dalam banyak kes, ia hanya mengalami:

  • Kerosakan enzimatik, atau
  • Fermentasi ringan, disebabkan bakteria dan yis yang umumnya tidak berbahaya.

Antara mikroorganisma biasa pada buah sedikit masak berlebihan atau bonyor ialah:

  • Lactobacillus spp.
  • Leuconostoc spp.
  • Acetobacter spp.
  • Saccharomyces spp. (yis)

Organisma ini banyak digunakan dalam proses fermentasi makanan dan kebanyakannya bukan patogen (Montanari et al., 2018). Namun, keadaan buah yang bonyor tidak sama dengan buah yang benar-benar rosak atau berkulat. Jadi, kita perlu kenal tanda-tanda amaran.

2. Tanda Buah Tidak Selamat Dimakan (Termasuk Buah Naga)

A. Bau masam kuat (fermentasi berlebihan)

Jika aromanya seperti arak, tapai atau alkohol ringan — ia tanda yis aktif pada tahap tinggi.

B. Berlendir

Menunjukkan pertumbuhan bakteria penyebab kerosakan yang banyak, biasanya daripada kumpulan Pseudomonas dan Enterobacteriaceae.

C. Ada tompok kulat

Kulat seperti Penicillium dan Aspergillus boleh menghasilkan mikotoksin yang berbahaya (Pitt & Hocking, 2009).

D. Warna isi berubah tidak sekata

Tanda degradasi tisu dalaman yang sudah lanjut.

E. Tekstur terlalu cair atau pecah struktur

Biasanya akibat aktiviti enzim saprofit yang berterusan.

F. Rasa pedas/pahit/“off-flavour”

Menunjukkan metabolit mikrob sudah menumpuk dan buah sudah terlalu rosak.

G. Khusus buah naga

    *   Isi terlalu cair seperti 'air meleleh'.

    *   Bau masam lebih kuat daripada biasa.

    *   Bahagian luar lembik sepenuhnya.

    *   Berlendir pada potongan.

Jika hanya sedikit masam, tiada kulat dan tiada lendir, ia biasanya masih dalam kategori “fermentasi ringan”, bukan kerosakan toksik.

3. Kenapa Generasi Dahulu Jarang Cirit-Birit?

(A) Lebih banyak pendedahan mikrobiologi sejak kecil

Main lumpur, parit, sawah, sungai — semua ini meningkatkan pendedahan kepada pelbagai mikroorganisma alam. Pendedahan ini membentuk immune conditioning atau latihan awal untuk sistem imun (Strachan, 1989).

(B) Mikrobiota usus yang lebih pelbagai dan stabil

Pendedahan alam sekitar yang kaya mikrob, ditambah dengan diet tinggi serat menghasilkan mikrobiota usus yang lebih stabil. Mikrobiota yang pelbagai memberikan daya tahan yang lebih tinggi terhadap kolonisasi mikroorganisma asing yang boleh menyebabkan jangkitan (Lloyd-Price et al., 2016).

(C) Diet tradisional yang menyokong bakteria baik

Ulam-ulaman, sayur kampung, dan makanan fermentasi tradisional (seperti tempoyak, belacan, budu) kaya dengan prebiotik dan probiotik semula jadi.

(D) Kurang penggunaan antibiotik dan sanitasi berlebihan

Penggunaan antibiotik yang lebih rendah berbanding generasi moden mengelakkan gangguan terhadap mikrobiota usus. Penggunaan sanitizer dan pembersih berlebihan diketahui mengurangkan pendedahan kepada mikrobiota bermanfaat dari persekitaran (Rook, 2012).

(E) Imun mukosa yang lebih 'toleran'

Generasi dahulu dipercayai mempunyai sistem imun mukosa usus yang lebih matang, menghasilkan lebih banyak imunoglobulin A (IgA) sekretori yang berperanan mengawal selia tindak balas terhadap mikroorganisma ringan tanpa mencetuskan keradangan.

4. Bagaimana Pendedahan Awal Membentuk Imun Yang Baik?

Terdapat dua teori utama yang menerangkan fenomena ini:

HIPOTESIS 1: Hygiene Hypothesis (Strachan, 1989)

Idea Asas: Kanak-kanak yang dibesarkan dalam persekitaran terlalu 'bersih' menyebabkan sistem imun mereka kurang terdedah kepada pelbagai mikroorganisma. Akibatnya, sistem imun tidak 'terlatih' dengan baik, lalu meningkatkan risiko:

  • Alahan
  • Penyakit autoimun
  • Tindakan usus yang lemah terhadap cabaran mikrobial

Ini menjelaskan mengapa generasi moden lebih sensitif terhadap variasi mikroorganisma dalam makanan.

HIPOTESIS 2: Old Friends Hypothesis (Rook, 2012)

Teori ini lebih moden dan dianggap lebih tepat.

Idea Asas: Bukan semua jenis 'kotoran' membantu, tetapi pendedahan kepada mikroorganisma tertentu yang wujud sepanjang evolusi manusia (old friends atau 'rakan lama') adalah sangat penting. Ini termasuk:

  • Bakteria tanah
  • Mikrob daripada haiwan
  • Bakteria dalam fermentasi tradisional
  • Flora usus daripada komuniti nenek moyang
  • 'Rakan lama' ini berperanan mengajar sistem imun untuk:
  • Membezakan antara ancaman sebenar dan ancaman kecil.
  • Mengurangkan kecenderungan untuk bertindak balas secara keradangan.
  • Membentuk toleransi imun yang lebih baik.
  • Menguatkan integriti lapisan mukosa usus.

Ia merupakan penyebab biologi mengapa sesetengah individu boleh makan buah sedikit masam atau bonyor tanpa masalah — sistem imun mereka tidak 'overreactive'.

5. Konteks Budaya: Barat vs Malaysia/ASEAN

Di negara Barat:

  • Piawaian keselamatan makanan sangat ketat dan berstruktur.
  • Buah yang terlalu ranum, lebam atau kelihatan rosak selalunya tidak boleh dijual di rak utama.
  • Buah sedemikian biasanya dilupuskan atau diproses menjadi puri, jus atau makanan haiwan.

Di Malaysia dan negara ASEAN:

  • Buah yang hampir rosak atau terlalu ranum masih sering dijual dengan harga yang lebih rendah.
  • Pengguna tempatan mempunyai pengetahuan budaya untuk menilai bahagian buah mana yang masih elok dan boleh dimakan.
  • Sistem pencernaan ramai orang tempatan, terutamanya generasi lama, mempunyai toleransi yang lebih baik terhadap variasi buah yang ranum akibat pendedahan dan adaptasi berterusan.

Perbezaan ini bukan menunjukkan satu budaya lebih baik daripada yang lain — ia mencerminkan variasi dalam norma keselamatan makanan, keadaan cuaca tropika dan adaptasi fisiologi penduduk setempat.

6. Penegasan Penting (Tidak Menggalakkan Makan Buah Rosak)

Walaupun sesetengah orang mempunyai toleransi yang lebih tinggi, adalah penting untuk tidak menggalakkan amalan makan buah yang sudah jelas rosak, terutama bagi golongan berisiko tinggi:

  • Kanak-kanak
  • Warga emas
  • Ibu mengandung
  • Individu dengan IBS atau perut sensitif
  • Mereka yang kerap mengalami keracunan makanan atau sistem imun yang lemah

Buah yang jelas rosak (berkulat, berlendir, berbau kuat) mesti dibuang. Namun, buah yang kurang cantik atau sedikit terlalu ranum tidak semestinya tidak selamat.

Oleh itu, jangan memandang rendah mereka yang membeli buah murah atau kurang cantik. Kualiti kosmetik tidak sama dengan keselamatan. Buah yang tidak sempurna rupanya masih boleh dimakan oleh individu yang sudah biasa dan mempunyai toleransi terhadapnya.

7. Kesimpulan

Buah bonyor atau sedikit masam tidak semestinya berbahaya, terutama apabila perubahan itu disebabkan oleh fermentasi ringan atau kerosakan enzimatik semula jadi yang tidak melibatkan patogen. Perbezaan ketara dalam tindak balas usus antara generasi lama dan moden mempunyai asas saintifik yang kukuh. Individu yang sejak kecil terdedah kepada kepelbagaian mikrob persekitaran dan makanan tradisional cenderung memiliki mikrobiota usus yang lebih pelbagai dan sistem imun yang lebih toleran. Fenomena ini dijelaskan dengan jelas oleh Old Friends Hypothesis, yang menekankan kepentingan hubungan simbiotik dengan mikroorganisma 'rakan lama' untuk perkembangan sistem imun yang seimbang.

Walaupun faktor adaptasi ini wujud, garis panduan keselamatan makanan tetap mustahak. Buah yang menunjukkan tanda-tanda kerosakan serius seperti berkulat, berlendir atau berbau kuat perlu dielakkan. Memahami konteks budaya dan fisiologi di sebalik toleransi makanan ini bukan untuk mendorong kelonggaran standard tetapi untuk menghargai kerumitan hubungan antara manusia, makanan dan mikrob serta mengakui bahawa daya tahan usus generasi terdahulu adalah hasil interaksi yang berpanjangan dengan persekitaran mereka.

Rujukan

Lloyd-Price, J., Abu-Ali, G. & Huttenhower, C. (2016) 'The healthy human microbiome', Genome Medicine, 8(1), pp. 1–11.

Montanari, C., Gatto, V., Torriani, S., Giacomini, A. & Gardini, F. (2018) 'Yeasts and bacteria associated with spontaneous fermentation of fruits: A review', Applied Microbiology and Biotechnology, 102(2), pp. 6125–6138.

Pitt, J.I. & Hocking, A.D. (2009) Fungi and Food Spoilage. 3rd edn. New York: Springer.

Rook, G.A.W. (2012) 'Hygiene hypothesis and autoimmune diseases', Clinical Reviews in Allergy & Immunology, 42(1), pp. 5–15.

Strachan, D.P. (1989) 'Hay fever, hygiene, and household size', BMJ, 299(6710), pp. 1259–1260.

Copyright © 2025 www.gayahidupholistik.blogspot.com All Rights Reserved.


Selasa, 11 November 2025

ALT Naik Sedikit: Fahami Sebab, Herba Selamat & Bila Perlu Pantau


ALT Naik Sedikit: Fahami Sebab, Herba Selamat & Bila Perlu Pantau

Bila Perlu Pantau ALT Lebih Teliti dan Apa Maknanya untuk Hati Anda

Oleh Lebah

Ketahui sebab ALT (alanine aminotransferase) naik sedikit termasuk faktor makanan, penyakit radang kronik, stres, herba adaptogen dan ubat moden. Pelajari bila kenaikan ALT ringan selamat dan bila perlu pemantauan lebih teliti.

Ramai mula bimbang apabila melihat bacaan ALT (alanine aminotransferase) meningkat dalam keputusan ujian darah, walaupun mereka makan makanan sihat dan tidak mengambil ubat berat. Ada juga yang diberitahu oleh doktor supaya berhenti mengambil herba apabila ALT sedikit tinggi — contohnya sekitar 30 U/L.

Sebenarnya, tidak semua kenaikan ALT bermaksud hati rosak. Mari kita fahami dengan lebih mendalam.

Apa Itu ALT?

ALT (Alanine Aminotransferase) ialah enzim penting di dalam sel hati yang membantu proses metabolisme asid amino dan tenaga.

Apabila sel hati bekerja keras, tertekan atau mengalami sedikit 'kebocoran', sebahagian kecil enzim ALT akan masuk ke dalam darah, menyebabkan bacaan ALT meningkat (Giannini et al., 2005).

Namun, peningkatan kecil tidak semestinya tanda kerosakan -- kadangkala ia menandakan hati sedang aktif dan sihat menjalankan proses detoks dan metabolik (AASLD, 2024).

Julat Normal ALT

Nilai rujukan berbeza antara makmal, tetapi secara umum:

Jantina Julat Normal (U/L)
Lelaki           10 – 45
Perempuan 7 – 35

Bacaan ALT sekitar 30 U/L masih berada dalam julat normal -- terutamanya bagi lelaki. Bagi wanita, 30 U/L dianggap di hujung atas normal, bukan berbahaya; ia menunjukkan hati sedang aktif.

Mengapa Doktor Kadang-Kadang Anggap 'Tinggi'?

Sesetengah doktor menggunakan panduan klinikal terkini seperti daripada American Association for the Study of Liver Diseases (AASLD) yang menasihatkan had lebih ketat:

Nilai ALT melebihi 25 U/L bagi wanita atau 35 U/L bagi lelaki boleh menunjukkan hati sedang tertekan (AASLD, 2024).

Oleh itu, apabila bacaan ALT pada wanita mencecah 30, doktor lebih cenderung mengambil langkah berjaga-jaga dengan menasihatkan supaya menghentikan ubat, suplemen atau herba, walaupun puncanya belum tentu dari bahan-bahan tersebut.

Mengapa ALT Boleh Naik Walaupun Makan Makanan Sihat?

Makanan sihat sebenarnya merangsang aktiviti hati, bukan melemahkannya. Beberapa sebab biasa:

  1. Protein tinggi – Ikan, ayam, telur, atau kekacang meningkatkan kerja hati memproses asid amino.
  2. Sayur dan buah tinggi antioksidan – Mengaktifkan sistem detoks hati (glutathione, conjugation).
  3. Lemak baik – Seperti minyak zaitun atau avokado tetap perlu diurai oleh hati.
  4. Senaman berat – ALT juga boleh datang daripada otot, bukan hanya hati.
  5. Stres dan tidur tidak cukup – Kortisol tinggi boleh menekan fungsi hati (Giannini et al., 2005).

Semua perkara tersebut boleh menyebabkan ALT naik sedikit (contohnya 22 --> 30 U/L) tanpa menandakan kehadiran penyakit.

ALT Naik Disebabkan Keradangan & Sakit Kronik (IBS, Arthritis, Slip Disc, Sciatica, TB)

Ramai tidak tahu/sedar bahawa keradangan berpanjangan dan sakit kronik juga boleh menyebabkan bacaan ALT naik sedikit — walaupun tidak mengambil sebarang ubat moden atau herba. Dalam keadaan ini, hati sebenarnya bekerja lebih kuat, bukan rosak.

ALT dan Radang Kronik: Bila Hati 'Terpaksa Bekerja Lebih'

Penyakit yang melibatkan keradangan berpanjangan seperti IBS, arthritis, atau TB aktif menyebabkan sistem imun melepaskan bahan kimia radang seperti interleukin-6 (IL-6) dan tumour necrosis factor-alpha (TNF-α).

Kedua-dua bahan ini memberi isyarat kepada hati untuk meningkatkan aktiviti metabolisme dan penapisan toksin, serta menghasilkan lebih banyak enzim ALT.

Akibatnya, sedikit 'kebocoran' enzim ALT ke dalam darah berlaku -- biasanya dalam julat 5 hingga 15 U/L lebih tinggi daripada bacaan asal. Ia bukan tanda hati rosak, sebaliknya petunjuk bahawa hati sedang menyesuaikan diri terhadap tekanan fisiologi (Giannini et al., 2005).

Slip Disc dan Sciatica: Sakit & Stres yang Menekan Fungsi Hati

Bagi mereka yang mengalami slip disc atau sciatica kronik, tubuh sentiasa berada dalam keadaan pain-stress loop.

Apabila sakit berlarutan, hormon kortisol dan adrenalin kekal tinggi. Kedua-dua hormon ini: menekan keupayaan hati untuk menjalankan detoksifikasi fasa II, meningkatkan beban oksidatif sel hati, dan menjejaskan corak tidur serta tenaga keseluruhan badan.

Kesan gabungan ini boleh menjelaskan kenapa ALT naik walaupun tanpa ubat tahan sakit atau acetaminophen. Kajian menunjukkan stres fisiologi kronik mampu menaikkan enzim hati secara sementara, walaupun struktur hati kekal normal (Giannini et al., 2005).

TB: Jangkitan Kronik dan Reaksi Hepatik

Dalam kes tuberkulosis (TB), kenaikan ALT ringan kadangkala berlaku sebelum pesakit memulakan ubat anti-TB. Ini disebabkan oleh reaksi radang umum tubuh terhadap bakteria Mycobacterium tuberculosis, yang boleh mencetuskan sedikit aktiviti hati tambahan.

AASLD (2024) melaporkan bahawa 20–30% pesakit TB menunjukkan peningkatan enzim hati ringan akibat reactive hepatitis, iaitu keadaan di mana hati meradang secara ringan kerana tindak balas imun, bukan jangkitan langsung.

Kesimpulan Mini

Dalam semua keadaan ini -- sama ada IBS, arthritis, slip disc, sciatica atau TB -- sedikit kenaikan ALT hanyalah refleksi kerja metabolik hati yang meningkat. Ia bukan tanda hati rosak, tetapi tindak balas sementara terhadap keradangan, stres dan proses pemulihan badan.

Pantau semula selepas beberapa minggu, kekalkan hidrasi, rehat cukup dan kurangkan tekanan.

Apabila beban radang reda, ALT biasanya kembali ke tahap asal.

Herba dan ALT: Sering Disalah Faham

Formula herba ringan yang biasa digunakan untuk sokongan adrenal dan anti-radang contohnya:

  • Daun Siberian Ginseng (Eleutherococcus senticosus)
  • Buah Schisandra (Wu wei zi)
  • Pegaga (Centella asiatica)
  • Bunga Chrysanthemum
  • Shan Yao (Dioscorea opposita)
  • Licorice (Glycyrrhiza glabra)

Kesemuanya berfungsi sebagai tonik adaptogen dan anti-radang. Dos biasa — contohnya 1 kapsul kecil (saiz 0) sehari — terlalu rendah untuk menyebabkan toksik.

Malah, schisandra dan pegaga dalam kajian moden terbukti melindungi hati, bukan merosakkannya (AASLD, 2024).

Namun, semasa fasa awal pengambilan adaptogen, aktiviti detoks meningkat — dan ALT boleh naik sementara 5 – 10 unit, sebagai tanda hati sedang aktif, bukan rosak.

Ubat Moden dan Bacaan ALT

Beberapa jenis ubat moden diketahui boleh meningkatkan bacaan ALT sementara, walaupun hati sihat:

  • Ubat tahan sakit (NSAID) – seperti ibuprofen, naproxen.
  • Statin – ubat kolesterol.
  • Antibiotik tertentu – contohnya amoxicillin-clavulanate.
  • Ubat anti-kejang dan anti-radang tertentu.
  • Ubat hormon atau suplemen sintetik tertentu.

Mekanismenya biasanya melalui tekanan metabolik pada sel hati, menyebabkan sedikit 'kebocoran' enzim ALT ke dalam darah (Giannini et al., 2005).

Namun, kenaikan ALT ringan (cth. 30 U/L) biasanya sementara dan tidak menunjukkan kerosakan hati serius. Doktor moden akan menilai sama ada perlu mengurangkan dos, menukar ubat, atau pantau semula ALT selepas beberapa minggu.

Intinya:

Tidak semua ubat moden terus merosakkan hati. Peningkatan ALT kecil biasanya adalah tanda hati sedang bekerja, bukan 'sakit.

Faktor Lain yang Lebih Berpengaruh

Kadangkala, punca sebenar bukan pada herba atau ubat, tetapi:

  • Pemakanan tak seimbang atau tidak cukup makan
  • Kekurangan air atau tidur
  • Stres fizikal dan emosi

Faktor-faktor ini jauh lebih kuat menaikkan ALT berbanding kapsul herba ringan atau ubat moden dalam dos biasa.

Bila ALT Naik, Apa Patut Dilakukan?

  1. Jangan panik. ALT 30 U/L bukan tanda bahaya.
  2. Teruskan makan makanan sihat, cukup air, tidur teratur.
  3. Kurangkan ubat tahan sakit, jika tidak perlu.
  4. Ulang ujian selepas 3 – 4 minggu.Jika ALT turun semula, kenaikan itu sementara dan tidak merosakkan hati.
  5. Jika kekal tinggi atau naik berganda (> 80 U/L), barulah perlu siasatan lanjut.

Kesimpulan

ALT bukan semata-mata penanda 'kerosakan', tetapi juga cerminan aktiviti metabolism hati. Sedikit kenaikan (contohnya 30 U/L) biasanya menunjukkan hati sedang bekerja, bukan 'sakit'.

Herba adaptogen ringan seperti Siberian ginseng, schisandra, pegaga dan chrysanthemum selamat digunakan dalam dos sederhana. Ubat moden dalam dos biasa juga jarang menyebabkan kerosakan serius — tetapi pantauan doktor tetap penting.

Intinya: 

Kenaikan ALT ringan perlu difahami dengan konteks sebenar, dipantau semula dan jadikan sains sebagai panduan, bukan rasa takut.

Rujukan

American Association for the Study of Liver Diseases (AASLD) 2024. Practice Guidance on Liver Enzyme Abnormalities. Washington DC.

Giannini, E.G., Testa, R. & Savarino, V. (2005) ‘Liver enzyme alteration: a guide for clinicians’, Canadian Medical Association Journal, 172 (3), pp. 367–379.

Copyright © 2025 www.gayahidupholistik.blogspot.com All Rights Reserved.

Ahad, 2 November 2025

Pemalsuan Muqadimah Kitab al-‘Uluw Karya Imam al-Dhahabi oleh Penyalin Tidak Amanah

Kajian ilmiah terhadap dakwaan pemalsuan Kitab al-‘Uluw dan pendirian akidah Imam al-Dhahabi

Oleh Lebah

Kajian ilmiah menolak dakwaan palsu terhadap Kitab al-‘Uluw karya Imam al-Dhahabi. Bukti sejarah dan tahqiq menunjukkan beliau tetap pada manhaj Salaf

Pengenalan

Dalam wacana akidah Islam, karya-karya klasik sering menjadi objek penelitian dan malangnya, tidak terlepas daripada usaha pemesongan. Salah satu kes yang ketara ialah tuduhan yang ditujukan kepada Imam al-Dhahabi, seorang pakar hadis terkemuka, berkenaan kitabnya yang monumenal, Kitāb al-ʿUluw li-ʿAliyy al-Ghaffār. Terdapat satu pernyataan dalam beberapa salinan (naskhah) kitab tersebut yang didakwa sebagai kata-kata al-Dhahabi, yang menyatakan kekufuran bagi sesiapa yang meyakini Allah berada di atas ‘Arasy. Artikel ini akan membuktikan bahawa pernyataan tersebut adalah bentuk tahrīf (pemalsuan) yang dilakukan oleh golongan tertentu, dengan merujuk kepada bukti dalaman karya al-Dhahabi dan penelitian para pentahqiq kontemporari.

1. Profil Penulis dan Kitab al-‘Uluw

Penulis Kitāb al-ʿUluw ialah al-Imām al-Ḥāfiẓ Shamsuddīn Muḥammad ibn Aḥmad al-Dhahabī (w. 748 H). Beliau merupakan seorang ahli hadis besar bermazhab Ahlus-Sunnah, murid kepada Shaykh al-Islām Ibn Taymiyyah, dan sezaman dengan Ibn al-Qayyim (al-Dhahabī, 1995).

Kitab al-ʿUluw secara tegas disusun untuk menghimpunkan riwayat-riwayat ṣaḥīḥ tentang ketinggian (ʿuluw) Allah di atas makhluk-Nya dan penegasan sifat al-istiwaʾ (bersemayam) di atas ʿArasy. Tujuan penulisannya ialah mempertahankan penetapan sifat-sifat Allah (ithbāt al-ṣifāt), bukan menafikannya (taʿṭīl) (al-Dhahabī, 1995).

2. Analisis Terhadap Dakwaan Palsu dalam "Muqaddimah"

Dalam beberapa naskhah Kitāb al-‘Uluw yang beredar, ditemui satu ucapan yang berbunyi:

“ yang beri'tiqad bahawa Allah berada di atas ʿArasy, maka dia kafir.”

Dakwaan ini sangat bermasalah. Penelitian terhadap manuskrip-manuskrip lama kitab ini membuktikan bahawa pernyataan tersebut bukan berasal daripada Imam al-Dhahabi. 

Menurut al-Albānī (1995) dalam taḥqīq beliau terhadap al-ʿUluw, teks ini tidak ditemui dalam naskhah-naskhah yang lebih awal dan otentik, bahkan beliau menegaskan secara jelas:

                                                              :قال الألباني

وَقَدْ وَقَفْتُ فِي بَعْضِ النُّسَخِ الْمَخْطُوطَةِ عَلَى عِبَارَةٍ مُنْكَرَة"

                                            :نُسِبَتْ إِلَى الذَّهَبِيِّ، وَهِيَ

              مَنِ اعْتَقَدَ أَنَّ اللهَ فَوْقَ الْعَرْشِ فَهُوَ كَافِرٌ

وَهَذِهِ الْكَلِمَةُ لَا أَصْلَ لَهَا فِي شَيْءٍ مِنَ النُّسَخِ الْقَدِيمَةِ، وَإِنَّمَا  هِيَ دَسِيسَةٌ مِنْ بَعْضِ أَهْلِ الْبِدَعِ، كَالْأَشَاعِرَةِ وَالْجَهْمِيَّةِ

".يُرِيدُونَ أَنْ يَنْسِبُوا إِلَى الذَّهَبِيِّ مَا لَا يَقُولُه

(al-ʿUluw, Muqaddimah al-Muḥaqqiq, hlm. 12–13)

Terjemahan:

“Aku telah menemui dalam sebahagian naskhah manuskrip satu ungkapan yang mungkar (ganjil) yang disandarkan kepada al-Dhahabī, iaitu:

‘Sesiapa yang berʿitiqād bahawa Allah berada di atas ʿArasy, maka dia kafir.’

Ungkapan ini tidak mempunyai asal sama sekali dalam mana-mana naskhah lama. Bahkan ia merupakan sisipan yang dilakukan oleh sebahagian ahli bidʿah seperti golongan Ashʿariyyah dan Jahmiyyah yang ingin menisbahkan kepada al-Dhahabī sesuatu yang beliau tidak pernah ucapkan.”

Penyisipan tersebut merupakan tahrīf (penyelewengan teks) yang dimasukkan oleh para penyalin (nāsikh) pada abad-abad kemudian, yang diduga kuat berasal daripada kalangan yang menolak penetapan sifat-sifat Allah — iaitu ahl al-taʿṭīl dan ahl al-taʾwīl — khususnya golongan Jahmiyyah dan Ashʿariyyah mutaʾakhkhirīn (terkemudian) (al-Muʿallimī, t.th.). Tujuannya adalah untuk menjatuhkan kredibiliti al-Dhahabī di mata pengikut Ahlus-Sunnah dengan menjadikannya seolah-olah mengkufurkan keyakinan yang justeru beliau perjuangkan.

3. Bukti Dalaman: Konsistensi Manhaj al-Dhahabī dalam Karyanya

Membandingkan dakwaan palsu tersebut dengan keseluruhan karya dan manhaj al-Dhahabī menunjukkan percanggahan yang nyata. Dalam al-ʿUluw sendiri, beliau menegaskan:

"Allah disebut berada di atas langit (fawqa samāwātih), di atas ʿArasy-Nya sebagaimana datang dalam Kitab dan Sunnah.” (al-Dhahabī, 1995, hlm. 134)

Tambahan pula, dalam karya beliau yang lain seperti al-ʿArsh dan al-ʿIlal al-Mutanāhiyah, al-Dhahabī konsisten menukilkan perkataan para Imām Salaf seperti Mālik, Ibn al-Mubārak, dan Ibn Khuzaimah — yang semuanya menetapkan sifat al-istiwaʾ tanpa melakukan takyīf (membayangkan bagaimana), tamthīl (menyerupakan), atau taʾwīl (menyimpangkan makna) (Abu Zayd, 1996).

Mustahil seorang penulis akan menyusun satu kitab untuk mempertahankan suatu keyakinan, namun dalam masa yang sama mengkufurkannya.

4. Siapakah yang Bertanggungjawab atas Penyelewengan Teks?

Para peneliti moden telah menelusuri asal-usul penyusupan ini:

Shaykh ʿAbd al-Raḥmān al-Muʿallimī dalam al-Tankeel menegaskan bahawa ini adalah bentuk pemalsuan yang nyata (al-Muʿallimī, t.th.).

Shaykh al-Albānī, dalam taḥqīq beliau, menjelaskan bahawa teks tersebut hanya muncul dalam salinan kemudian (al-Dhahabī, 1995).

Shaykh Bakr Abu Zayd (1996) dalam al-Dhahabī wa Manhajuhu fī al-ʿAqīdah turut mengesahkan bahawa manhaj al-Dhahabī dalam akidah sepenuhnya selaras dengan mazhab Salaf.

5. Pendirian Akidah Imām al-Dhahabī yang Sebenar

Posisi akidah Imām al-Dhahabī jelas dan tegas. Dalam Siyar Aʿlām al-Nubalāʾ, beliau menulis:

"Mazhab Salaf menetapkan apa yang datang dalam Kitab dan Sunnah tanpa takyīf, tanpa tamthīl, tanpa taʿṭīl.” (al-Dhahabī, 2001)

Maka beliau menerima sifat al-ʿuluw dan al-istiwaʾ sebagaimana ditetapkan oleh nas, tanpa menolaknya (taʿṭīl), menyerupakan dengan makhluk (tamthīl), ataupun membayangkan bentuknya (takyīf). Pendirian ini sejalan dengan gurunya Ibn Taymiyyah dan muridnya Ibn al-Qayyim.

Kesimpulan

Berdasarkan bukti sejarah, analisis tekstual, dan penelitian manuskrip, dapat disimpulkan bahawa klaim bahawa Imām al-Dhahabī mengkufurkan orang yang meyakini Allah di atas ʿArasy adalah tidak berasas.

AspekPenjelasan
Kitāb al-ʿUluwKarya otentik al-Dhahabī untuk menetapkan sifat ketinggian Allah.
Dakwaan KekufuranPalsu, diselitkan oleh ahl al-taʿṭīl dan ahl al-taʾwīl.
Manhaj al-DhahabīIthbāt al-ṣifāt mengikut mazhab Salaf.
Rujukan TaḥqīqDisahkan oleh al-Albānī, al-Muʿallimī, dan Bakr Abu Zayd.
Status AkidahAhlus-Sunnah; menolak taʾwīl model ahl al-kalām.

Oleh itu, adalah satu kesilapan ilmiah untuk terus mengaitkan pernyataan palsu tersebut dengan integriti dan manhaj Imām al-Dhahabī. Karya-karyanya kekal sebagai rujukan primer yang sahih dalam memahami akidah Ahlus-Sunnah wal-Jamāʿah berasaskan kefahaman Salaf al-Ṣāliḥ.

Rujukan

Abū Zayd, B. (1996). al-Dhahabī wa Manhajuhu fī al-ʿAqīdah. Riyadh: Dār al-ʿĀṣimah.

al-Dhahabī, M. b. A. (1995). al-ʿUluw li-ʿAliyy al-Ghaffār, ed. Muḥammad Nāṣir al-Dīn al-Albānī. Beirut: al-Maktabah al-Islāmiyyah.

al-Dhahabī, M. b. A. (2001). Siyar Aʿlām al-Nubalāʾ. Beirut: Muʾassasat al-Risālah.

al-Muʿallimī, ʿAbd al-Raḥmān (t.t.). al-Tankeel bimā fī Taʾnīb al-Kawtharī min al-Abāṭīl. Madīnah: al-Maktabah al-Salafiyyah.

Copyright © 2025 www.gayahidupholistik.blogspot.com All Rights Reserved.