Pengumuman Penting - Saya bukan TSM

Assalaamu3alaikum.... Terimakasih atas kunjungan anda ke blog ini. Saya dapati beberapa saliran internet seperti forum dan facebook telah tersalah menyampaikan maklumat mengenai artikel saya berjudul RUMPAI LAUT TIDAK MENGANDUNGI KOLAGEN. Foto yang disiarkan adalah keratan akhbar mengandungi semuka penuh artikel tulisan saya dengan judul seperti dinyatakan di atas namun isi yang ditampal ialah isi dari sebuah artikel berjudul TIADA KOLAGEN DALAM RUMPAI LAUT. Sesungguhnya saya tiada kena-mengena dengan blogger yang menulis artikel tersebut dari sebarang segi. Harapan saya kepada pencinta ilmu agar berhati-hati apabila ingin berkongsi maklumat agar berlaku adil iaitu meletakkan sesuatu betul pada tempatnya. Terimakasih. Herbalis Bahrain Samah, MD (AM), RH (AHG) www.gayahidupholistik.blogspot.com April 20, 2013

Khamis, 22 November 2012

Makan Kuning Telur sama Bahaya dengan Merokok?

Oleh: Herbalis Bahrain Samah, RH (AHG), terbit dalam akhbar Sinar Harian edisi KL/Selangor pada 20 November 2012.
Sebuah kajian yang dijalankan oleh Dr. David Spence seperti dilaporkan dalam jurnal Artherosclerosis (Ogos 2012) mendapati memakan kuning telur mempercepat aterosklerosis dengan cara yang serupa apabila seseorang menghisap rokok. Kajian berbentuk soal selidik terhadap 1,231 pesakit ini mendapati pengambilan kuning telur secara berterusan menyamai lebih kurang dua pertiga tahap keburukan menghisap rokok dalam meningkatkan pembentukan plak karotid.

      Karotid ialah arteri utama yang terletak di kiri kanan leher manusia berfungsi mengalirkan darah ke otak. Saintis menganggap peningkatan plak karotid sebagai faktor risiko strok dan serangan jantung. Aterosklerosis pula ialah sejenis penyakit arteri kornari (jantung) dengan definasi umum bermaksud masalah pada arteri apabila plak berkolesterol terbentuk dalam dinding bahagian dalam arteri. Plak putus dipercayai sebagai penyebab utama kebanyakan kejadian serangan jantung dan strok kerana ia menyebabkan arteri tersumbat.
     Para penyelidik mendapati kawasan plak karotid meningkat secara berkadar terus dengan umur selepas subjek berumur empat puluh tahun. Mereka juga mendapati peningkatan pembentukan plak karotid amat ketara apabila subjek menghisap rokok dan memakan kuning telur. Kajian tersebut juga mendapati pengambilan lebih dari tiga kuning telur menyebabkan pembentukan lebih banyak kawasan yang membentuk plak berbanding dengan mereka yang memakan kurang dari dua kuning telur setiap minggu.
     Kajian Dr. Spence ini dikritik oleh ramai pengkritik. Mereka menyatakan bahawa kajian tersebut hanya menemui kaitan bukan penyebab.  Kajian bersifat pemerhatian seperti ini hanya menemui kaitan antara pengambilan telur dan merokok didapati meningkatkan jumlah plak secara signifikan berbanding dengan mereka yang hanya menghisap rokok tetapi tidak merokok. Penyebab hanya boleh didapati dari kajian terkawal (controlled experiment).
    Kritikan seterusnya adalah terhadap pengumpulan data kajian. Data kajian tersebut hanya bergantung semata-mata kepada ingatan subjek mengenai jenis makanan yang mereka telah makan. Kaedah ini telah berkali-kali didapati tidak dapat diterima dan biasanya terdapat kesalahan.
    Kelemahan lain ialah para penyelidik dikatakan mengetepikan faktor-faktor yang boleh mempengaruhi keputusan kajian seperti aktiviti fizikal subjek, ukur lilit pinggang, pengambilan buah-buahan, pengambilan sayur-sayuran dan bagaimana telur disediakan. Mereka yang mengambil jumlah telur yang paling tinggi juga pada masa sama paling banyak menghisap rokok. Jadi, para pengkritik berkata sukar untuk mengenalpasti faktor - telur atau rokok - sebagai peranan utama.
     Pada pandangan penulis mereka yang mengambil telur pada jumlah tinggi dan pada masa banyak menghisap rokok terdedah kepada peningkatan risiko pembentukan plak dalam arteri yang tinggi. Ini kerana menghisap rokok menghasilkan jumlah radikal bebas yang tinggi dalam tubuh. Radikal bebas yang tidak terkawal ini kemudiannya bukan sahaja merosakkan komponen sel pada arteri tetapi mengoksida kolesterol dari telur yang dimakan. Akibatnya, kolesterol teroksida seperti dipercayai oleh ramai saintis dan golongan perubatan moden mudah menyebabkan aterosklerosis.
     Terdapat perbezaan antara telur goreng dan telur rebus dari segi sifat biokimia. Telur goreng terutama yang garing menyebabkan kolesterol dan pelbagai bahan kimia lain teroksida. Kolesterol teroksida sekali lagi seperti dinyatakan di atas dipercayai meningkatkan risiko aterosklerosis. Risiko aterosklerosis juga tinggi kepada mereka yang tidak/kurang makan makanan berantioksidan seperti buah-buahan dan sayur-sayuran. Begitu juga mereka yang sering mengalami stres fizikal dan emosi yang keterlaluan.
     Mereka yang kurang cergas secara fizikal juga meningkatkan risiko aterosklerosis. Superoksida merupakan radikal bebas utama yang terdapat dalam arteri di mana jika jumlahnya tidak dikawal ia dikatakan menyerang dan merosakkan sel-sel endotelium arteri. Pergerakan fizikal yang tidak keterlaluan menyebabkan nitrik oksida dikeluarkan oleh sel-sel endotelium pada paras yang lebih tinggi dari mereka yang kurang cergas.
    Nitrik oksida ini akan menutralkan sebahagian superoksida dan seterusnya kerosakan arteri dapat diminimakan. Inilah antara sebab mengapa pergerakan fizikal yang tidak keterlaluan penting dalam menjaga kesihatan jantung. Jadi, mereka yang paling banyak makan kuning telur dan menghisap rokok pada masa sama kurang aktif secara fizikal  terdedah kepada risiko aterosklerosis yang lebih tinggi.
     Alan Aragon, MS., pakar pemakanan terkemuka Amerika Syarikat yang antara lain bertugas memberi syarahan kepada pakar-pakar klinikal FDA (Jabatan Pertanian Persekutuan Amerika) telah memberikan komen berhubung kajian di atas. Beliau berkata sebahagian besar kajian terkawal menunjukkan mengambil seluruh telur (iaitu putih dan kuning) meningkatkan bacaan HDL. Selain  itu kuning telur mengandungi jauh lebih banyak nutrien (berbanding putih telur) termasuk antioksidan seperti lutein dan xeaxanthin.
    Suatu hakikat di mana golongan perubatan moden tidak mahu anda ketahui ialah paras kolesterol memang turun naik bergantung kepada faktor-faktor tertentu. Yang benar ialah anda boleh mengawal paras kolesterol dan merendahkan risiko aterosklerosis. Bukan dengan mengambil ubat-ubatan mengawal paras kolesterol tetapi dengan menjalani gaya hidup holistik. Perubahan gaya hidup ini termasuk antara lain yang utama ialah tidak makan secara berlebihan, tidak merokok dan menjalani aktiviti fizikal yang sederhana.
    Amalan lain yang juga penting termasuk tidak makan makanan terproses, tidak makan makanan bergoreng secara terendam lama, mengelakkan makanan terlalu garing, elakkan lemak trans, dan mengambil ubat-ubatan moden pada keadaan yang memerlukan sahaja. Pengambilan buah-buahan yang kurang manis dan sayur-sayuran juga penting.
   Pelbagai jenis makanan yang kaya dengan bioflavnoids seperi delima, acai dan pelbagai jenis beri dipercayai membantu. Kacang hitam (black bean dengan biji berwarna hijau) dikatakan kaya dengan arginin. Arginin diubah kepada nitrik oksida oleh sel-sel endotelia. Selain menutralkan radikal bebas nitrik oksida berfungsi merendahkan tekanan darah.
   Suplemen vitamin C seperti yang dibincangkan dalam buku penulis berjudul Serangan Jantung (terbitan Alaf 21) juga amat membantu. Ia berfungsi sebagai antisoksidan denganb menutralkan radikal bebas, mengharmoni profil lipid (HDL, LDL, jumlah kolesterol dan trigliserida) dan mengawal tekanan darah. Begitu juga dengan pengambilan cuka epal dan cuka tamar. 

Herbalis Bahrain Samah, RH (AHG)