Pengumuman Penting - Saya bukan TSM

Assalaamu3alaikum.... Terimakasih atas kunjungan anda ke blog ini. Saya dapati beberapa saliran internet seperti forum dan facebook telah tersalah menyampaikan maklumat mengenai artikel saya berjudul RUMPAI LAUT TIDAK MENGANDUNGI KOLAGEN. Foto yang disiarkan adalah keratan akhbar mengandungi semuka penuh artikel tulisan saya dengan judul seperti dinyatakan di atas namun isi yang ditampal ialah isi dari sebuah artikel berjudul TIADA KOLAGEN DALAM RUMPAI LAUT. Sesungguhnya saya tiada kena-mengena dengan blogger yang menulis artikel tersebut dari sebarang segi. Harapan saya kepada pencinta ilmu agar berhati-hati apabila ingin berkongsi maklumat agar berlaku adil iaitu meletakkan sesuatu betul pada tempatnya. Terimakasih. Herbalis Bahrain Samah, MD (AM), RH (AHG) www.gayahidupholistik.blogspot.com April 20, 2013

Sabtu, 19 Januari 2013

Pendekatan Perubatan Moden, Alternatif Berbeza

 Oleh:   Herbalis Bahrain Samah, RH (AHG), terbit dalam akhbar Sinar Harian edisi KL/Selangor pada 8 Januari 2013.   
    Golongan perubatan moden sering memiliki sikap skeptikal terhadap pendekatan perubatan alternatif dalam menangani pelbagai masalah kesihatan. Mereka menyatakan bahawa sebahagian besar kaedah rawatan yang digunakan oleh para pengamal perubatan alternatif tidak memiliki bukti saintifik. Selain itu pengamal perubatan alternatif diselar kerana sering menggunakan hasil kajian yang sudah lapuk.
    Ramai dari kalangan pengamal perubatan moden hanya menerima hasil kajian terkini untuk kegunaan perubatan. Yang dimaksudkan dengan terkini ialah sesuatu kajian yang dijalankan dalam tempoh sepuluh tahun dari tarikh sekarang. Maksudnya hanya kajian sebelum (dan termasuk) tahun 2013 sahaja diterima. Kajian yang dijalankan sebelum tempoh ini dikira tidak laku.
    Kaedah meminggirkan kajian terdahulu ini memang amat sesuai digunapakai oleh golongan perubatan moden. Ini kerana setiap kajian terkini memang memihak kepada kehendak pengeluar-pengeluar ubat-ubatan moden yang berhasrat memasarkan ubat-ubatan keluaran mereka pada paras tertinggi.
    Memang benar sebahagian pengamal perubatan aternatif sekadar menggunakan bukti-bukti kecil contohnya dari kajian sains yang dijalankan ke atas tikus makmal atau ujikaji tabung uji. Sebahagian pakar pula menggunakan hasil rumusan dari maklumat tertentu (deduksi). Pada keadaan tertentu penulis sendiri menggunakan kaedah deduksi. Contohnya penulis mencadangkan beberapa jenis bahan bagi membantu seseorang yang mengalami arterosklerosis.

Vitamin C

    Dalam bahasa mudah arterosklerosis merujuk kepada arteri jantung tersumbat menyebabkan ia tidak anjal. Bahan-bahan yang penulis cadangkan ialah cuka epal jenis berkeladak dan vitamin C dos tinggi diambil secara oral. Penulis juga mencadangkan penghidap agar mengambil jus tertentu contohnya jus delima, acai atau jus yang mengandungi gabungan beberapa jenis buah-buahan yang kaya dengan bioflavonoids.
    Bahan-bahan untuk rawatan adalah berbeza jika anda meminta nasihat dari pakar-pakar perubatan alternatif yang lain. Ia kerana setiap pakar perubatan alternatif mempunyai pendedahan iaitu dari segi pendidikan asas atau pengalaman yang berbeza dalam menangani sesuatu masalah kesihatan.
    Para doktor pula percaya beberapa jenis ubatan moden dalam bentuk gabungan akan membantu penghidap penyakit yang sama. Mereka biasanya mengpriskrepsi beberapa jenis ubatan mengawal kolesterol dan mengawal tekanan darah. Ubat-ubatan ini memang telah dibuktikan melalui kajian sains yang memihak kepada kehendak pengeluar ubatan (samada dari segi kesan terapeutik mahu pun kesan sampingan) sebelum diluluskan oleh pihak berkuasa tertentu contohnya Jabatan Makanan dan Ubatan, FDA Amerika Syarikat.
    Adakah para doktor mengkrespripsi vitamin C untuk penghidap masalah paras kolesterol tinggi, tekanan darah tinggi atau masalah arteri jantung tersumbat? Mereka biasanya tidak akan melakukannya untuk masalah tersebut. Alasan mereka tiada bukti dari kajian sains yang sepatutnya telah dilaporkan dalam jurnal-jurnal terkemuka yang diiktiraf.
    Ramai yang tidak tahu bahawa kajian sains terhadap vitamin C hanya terhad kepada dos kecil. Kajian dos besar hanya dijalankan secara bersendirian oleh pengamal-pengamal tertentu. Sesetengah saintis seperti Linus Pauling yang mendakwa vitamin C amat diperlukan oleh tubuh dalam mencegah dan meredakan arterosklerosis ditertawakan oleh golongan perubatan moden.
    Mengapa masih tiada kajian khusus menggunakan vitamin C dos berbeza temasuk dos tinggi untuk pelbagai masalah kesihatan? Ia kerana harga pasaran vitamin C murah. Ia juga tidak boleh dipaten! Menjual ubat-ubatan seperti statin (mengawal paras kolesterol) dan propanolol (mengawal tekanan darah tinggi) lebih berbaloi. Jangka panjang para pengeluar untung berpuluh bilion dolar setahun,
    Para doktor terus-menerus meraih keuntungan hasil penjualan ubat-ubatan dengan harga berlipat kali ganda berbanding vitamin C. Untuk meluaskan pandangan anda terhadap kegunaan terapeutik vitamin C sila lawati laman sawang Vitamin C Foundation di HYPERLINK: http://www.vitamincfoundation.org/. Untuk menggunakan vitamin bagi meredakan arteroskelrosis sila baca buku penulis bejudul Serangan Jantung (terbitan ALAF 21).

Herba 'sejuk' dan sakit mata

    Penulis tidak nafikan dalam hal pengambilan/penggunaan suplemen (termasuk herba) maklumat sains terutama behubung kesan farmakologi. keselamatan, interaksi agen-ubatan, dos dan ketoksikan (jika ada) adalah penting diketahui oleh pengamal atau pengguna. Namun terdapat juga agen yang berupaya meredakan (atau merawat) sesuatu penyakit tanpa bergantung kepada maklumat sains.
    Contohnya pengambilan herba kategori 'sejuk' seperti diamalkan oleh Perubatan Tradisional China (PTC) untuk merawat mereka yang mengalami keresahan dan sakit mata (conjunctivitis). Setakat ini tidak terdapat penerangan jelas dari segi saintifik mengenai bagaimana herba bersifat sejuk contohnya Chai Hu berupaya meredakan kedua-dua jenis penyakit tersebut. Dari perspektif sains keresahan adalah berpunca dari emosi dan sakit mata berpunca dari serangan virus. Menurut perspektif PTC, Chai Hu bersifat sejuk akan menenangkan hati (liver). Keresahan adalah sejenis emosi yang menyebabkan peningkatan 'yang'.
    Menurut PTC juga mata adalah tingkap kepada hati. Kesesakan yang berlaku pada hati akan bermanifestasi kepada pelbagai bentuk simtom termasuk pada mata dan memburukkan (atau tidak berubah) emosi yang sedang dialami. Jadi dengan mengambil Chai Hu atau beberapa jenis herba lain samada yang menyokong fungsi Chai Hu atau mempunyai sifat terapeutik lain maka keresahan atau sakit mata akan reda.
    Golongan perubatan moden amat skeptikal terhadap perubatan homeopati, akupuntur, akutekan (accupressure), terapi urutan dan terapi gegaran (vibrational therapy). Setiap jenis modaliti ini seperti pelbagai modaliti dalam perubatan alternatif memiliki keistimewaan tersendiri. Homeopati misalnya diamalkan dengan mengpriskripsi sesuatu agen yang amat cair untuk tujuan rawatan. Sebahagian besar agen cair ini dikatakan sukar dikesan oleh mesin pengesan moden contohnya mesin kromatografi.
    Namun, homeopati patut dicemburui (secara benar) oleh golongan moden kerana ia telah menolong orang ramai yang menghidap pelbagai penyakit. Begitu juga modaliti akupuntur, terapi urutan dan akutekan. Ia telah membantu meredakan dan menyembuhkan (maaf; pengunaan istilah ini tidak dibenarkan dalam sebarang perubatan tradisional, istilah reda/lega lebih sesuai) pelbagai jenis penyakit yang dihidapi manusia terutama di China sejak beberapa ribu tahun dahulu.
    Kesimpulannya ialah pendekatan perubatan atau penjagaan kesihatan alternatif yang menawarkan pelbagai modaliti adalah unik. Ia tidak seharusnya dinilai menggunakan perspektif perubatan moden.
    Orang ramai yang ingin mendapatkan rawatan menggunakan rawatan alternatif perlu mendapatkan bantuan hanya dari pengamal perubatan alternatif pakar, bukan dari orang yang memandai-mandai. Rasulullah SAW bersabda, "Barangsiapa yang suka mengubati pada hal dia tidak mengetahui ilmu perubatan maka dia patut menanggung akibatnya." [Riwayat Malik bin Anas dalam al-Muwaththa'].

Herbalis Bahrain Samah, RH (AHG)
www.gayahidupholistik.blogspot.com