Pengumuman Penting - Saya bukan TSM

Assalaamu3alaikum.... Terimakasih atas kunjungan anda ke blog ini. Saya dapati beberapa saliran internet seperti forum dan facebook telah tersalah menyampaikan maklumat mengenai artikel saya berjudul RUMPAI LAUT TIDAK MENGANDUNGI KOLAGEN. Foto yang disiarkan adalah keratan akhbar mengandungi semuka penuh artikel tulisan saya dengan judul seperti dinyatakan di atas namun isi yang ditampal ialah isi dari sebuah artikel berjudul TIADA KOLAGEN DALAM RUMPAI LAUT. Sesungguhnya saya tiada kena-mengena dengan blogger yang menulis artikel tersebut dari sebarang segi. Harapan saya kepada pencinta ilmu agar berhati-hati apabila ingin berkongsi maklumat agar berlaku adil iaitu meletakkan sesuatu betul pada tempatnya. Terimakasih. Herbalis Bahrain Samah, MD (AM), RH (AHG) www.gayahidupholistik.blogspot.com April 20, 2013

Isnin, 1 Julai 2019

Asap Rokok Terpakai FBerbahaya


Sepasukan saintis University California, Riverside menemui asap terpakai boleh merosakkan sel-sel epitelium dalam sistem pernafasan dengan membebankan sel-sel dan menyebabkan ia bertarung untuk terus hidup.

Ramai di kalangan pembaca yang biasa dengan istilah asap rokok terpakai (secondhand smoke) yang merujuk kepada asap rokok dilepaskan ke udara oleh perokok.

Apakah yang dimaksudkan dengan asap rokok terpakai? Ia berasal daripada istilah bahasa Inggeris thirdhand smoke (THS) yang merujuk kepada asap yang dikeluarkan dari asap rokok yang dihisap yang lekat pada permukaan seperti pakaian, rambut, perabot dan kereta. Ia sebenarnya bukan asap tetapi sisa asap rokok.

"Data kami menunjukkan bahawa sel-sel pada manusia terjejas oleh asap terpakai," kata Prue Talbot, profesor di Jabatan Molekul, Biologi Sel dan Sistem yang mengetuai penyelidikan. "Kesan kesihatan THS, telah dikaji dalam sel-sel kultur dan model haiwan tetapi ini adalah kajian pertama untuk menunjukkan kesan langsung asap terpakai pada ekspresi gen pada manusia."

"THS boleh terbebas ke udara dan boleh dihirup secara tidak sengaja oleh orang yang tidak merokok," kata Giovanna Pozuelos, penulis utama kertas penyelidikan dan seorang pelajar siswazah di makmal Talbot. "Ia tidak dikaji secara meluas yang menyebabkan mengapa tidak ada peraturan untuk melindungi orang yang tidak merokok daripada THS."

Para penyelidik telah memperoleh  hasil kikisan hidung empat orang yang tidak merokok yang telah terdedah kepada THS selama tiga jam dalam suasana makmal di Universiti Calidornia, San Francisco. Para penyelidik Universiti California, Riverside kemudian berusaha untuk mendapatkan RNA yang berkualiti baik dari kikisan tersebut yang diperlukan untuk memeriksa perubahan ekspresi gen.

RNA sequencing (teknik mengenalpasti kuantiti dan turutan gen) menunjukkan gen-gen yang terlalu atau kurang terdedah kepada TGS. Mereka mendapati 382 gen telah terekspresi secara ketara manakala tujuh gen lain terekspresi pada kadar rendah. Seterusnya saintis mengenal pasti laluan yang alami oleh gen-gen tersebut.

"Penyedutan THS hanya selama tiga jam mengekspresi gen secara signifikan dalam epitelium hidung orang yang tidak merokok," kata Pozuelos. "Penyedutan itu mengubah laluan yang dikaitkan dengan tekanan oksidatif yang boleh merosakkan DNA di mana pada jangka panjang ia berpotensi membentuk kanser. Sungguh pun pendedahan selama tiga jam kepada THS tidak mungkin akan menyebabkan kanser namun ia boleh menjejas kesihatan jika seseorang tinggal di sebuah apartmen atau rumah dengan THS atau memandu kereta secara kerap di mana THS hadir. "

Kerana ekspresi gen di epitelium hidung mirip dengan epitelium bronkus, para penyelidik berpendapat bahawa data mereka bersesuaian dengan sel-sel yang lebih dalam dalam sistem pernafasan. Para penyelidik juga mendapati sampel kajian menujukkan bahawa pendedahan THS yang tidak lama juga boleh mempengaruhi aktiviti mitokondria. Mitokondria adalah organel yang berfungsi sebagai penjana tenaga dalam sel. Sekiranya dibiarkan ia boleh menyebabkan kematian sel.

Pozuelos menjelaskan bahawa pasukannya memberi tumpuan kepada epitelium hidung kerana laluan hidung adalah salah satu cara THS boleh memasuki paru-paru. Laluan lain adalah melalui kulit, yang mana pata penyelidik tersebut tidak  mengkajinya tetapi merancang untuk melakukannya pada masa hadapan.

Setalat ini para penyelidik tersebut menjalin kerja-sama dengan penyeidik di San Diego, California, dan Cincinnati untuk mengkaji kesan pendedahan jangka panjang THS iaitu dengan mengakses rumah di mana penghuninya terdedah kepada THS.

"Ramai orang tidak tahu apa THS," kata Talbot, pengarah Pusat Stem Cell Universiti California, Riverside. "Kami berharap kajian kami dapat meningkatkan kesedaran tentang potensi bahaya kesihatan ini. Ramai orang merokok merokok, 'Saya merokok di luar, jadi keluarga saya di dalam rumah tidak akan terdedah.' Sebaliknya perokok membawa bahan kimia seperti nikotin (penulis blog: serta beribu bahan kimia bersifat karsinogen lain) ke dalam rumah yang melekat pada pakaian mereka. Jadi, memahami kewujudan THS dan ia berpotensi membahayakan kesihatan adalah penting. "

Ekspresi gen: proses di mana informasi dari gen digunakan untuk mensintesis produk berfungsi

Rujukan:
Giovanna L. Pozuelos, Meenakshi S. Kagda, Suzaynn Schick, Thomas Girke, David C. Volz, Prue Talbot. Experimental Acute Exposure to Thirdhand Smoke and Changes in the Human Nasal Epithelial Transcriptome. JAMA Network Open, 2019; 2 (6): e196362 DOI: 10.1001/jamanetworkopen.2019.6362

Hakcipta Terpelihara @ GayaHidupHolistik.blogspot.com