Pengumuman Penting - Saya bukan TSM

Assalaamu3alaikum.... Terimakasih atas kunjungan anda ke blog ini. Saya dapati beberapa saliran internet seperti forum dan facebook telah tersalah menyampaikan maklumat mengenai artikel saya berjudul RUMPAI LAUT TIDAK MENGANDUNGI KOLAGEN. Foto yang disiarkan adalah keratan akhbar mengandungi semuka penuh artikel tulisan saya dengan judul seperti dinyatakan di atas namun isi yang ditampal ialah isi dari sebuah artikel berjudul TIADA KOLAGEN DALAM RUMPAI LAUT. Sesungguhnya saya tiada kena-mengena dengan blogger yang menulis artikel tersebut dari sebarang segi. Harapan saya kepada pencinta ilmu agar berhati-hati apabila ingin berkongsi maklumat agar berlaku adil iaitu meletakkan sesuatu betul pada tempatnya. Terimakasih. Herbalis Bahrain Samah, MD (AM), RH (AHG) www.gayahidupholistik.blogspot.com April 20, 2013

Jumaat, 11 Januari 2013

Peranan Magnesium untuk Kesihatan

Oleh:  Herbalis Bahrain Samah, RH (AHG), terbit dalam akhbar Sinar Harian edisi KL/Selangor pada 25 Disember 2012.  
    Pengambilan suplemen Kalsium tanpa magnesium dikatakan akan menyebabkan kalsium terkumpul di bahagian tertentu tubuh, bukan dalam tulang. Ia juga meningkatkan risiko batu karang, artritis, penyakit jantung koronari dan strok! Penghidap penyakit jantung dan diabetes jenis 2 yang mengambilnya pula dipercayai akan menyebabkan keadaan mereka tidak berubah atau semakin parah.
    Pada 14 April, 2011, British Medical Journal telah melaporkan sebuah analisa berskala besar berdasarkan keputusan lima kajian klinikal yang dijalankan di Amerika Syarikat, United Kingdom dan New Zealand. Kesimpulan analisa yang melibatkan lebih dari 8,000 orang itu menunjukkan suplemen kalsium meningkatkan risiko beberapa jenis masalah kardiovaskular terutama serangan jantung.
    Dr. Carolyn Dean, MD, ND, pakar magnesium dan juga pengarah perubatan di Nutritional Magnesium Association (http://www.nutritionalmagnesium.org) berkata bahawa kira-kira 30 - 40 tahun dahulu para doktor mula mengpriskripsi kalsium secara rutin kepada ramai kaum lelaki dan kebanyakan kaum wanita yang berusia melebihi empat puluh bagi mengurangkan kesan ostroporosis berpunca dari proses penuaan.
    Ilmu perubatan konvensional memberitahu kita bahawa punca pereputan tulang ialah kekurangan Kalsium. Namun sebuah kajian berjudul 'Calcium, vitamin D, milk consumption, and hip fractures: a prospective study among postmenopausal women.' yang diterbitkan dalam American Journal of Clininal Nutrition (2003) menunjukkan sebaliknya. "Selepas 40 tahun didapati pengambilan kalsium semata-mata tidak memberhentikan pereputan tulang atau memperlahankannya. Ia tidak berupaya mencegah osteoporis."

Amat penting

     Sesungguhnya magnesium merupakan unsur yang amat penting untuk kesihatan tubuh. Setiap organ dalam tubuh manusia terutama jantung, otot dan buah pinggang memerlukan mineral magnesium. Antara lain ia amat penting dalam menggiatkan aktiviti 300 jenis enzim dan memainkan peranan dalam penjanaan tenaga (pembinaan adenonosin triphosphate). Ia juga diperlukan bagi mengawal paras Kalsium selain kuprum, zink, kalium, vitamin D dan pelbagai nutrien penting dalam tubuh.

Selain mampu meredakan tekanan darah tinggi suplemen magnesium mampu mengharmoni denyutan jantung dan meredakan hiperglisemia

     Seperti dinyatakan di atas mengkripsi suplemen Kalsium semata-mata tanpa gandingan mineral magnesium mengundang padad. Kajian demi kajian menunjukkan Kalsium dalam bentuk suplemen sepatutnya diambil dengan gandingan magnesium pada kadar 2:1.

    GreenMedInfo.com melaporkan bahawa para penyelidik telah mengesan 3,751 tapak pelabuhan magnesium pada pelbagai protein dalam tubuh manusia. Peranan magnesium kepada kesihatan manusia dan penyakit dikatakan kurang dihiraukan oleh pengamal perubatan moden dan pakar nutrisi konvensional. Kedua-dua golongan menumpukan preskripsi ubatan (sumber pendapatan) dan penggunaan bahan yang dipelajari di bangku universiti sahaja.

    Ramai tidak tahu ia adalah mineral penting dalam pengawalan tekanan darah dalam arteri dan merehatkan otot. Paras megnesium dalam sel adalah lebih tinggi berbanding di luar sel ketika tekanan darah normal dan otot dalam keadaan rehat. Pada masa sama paras kalsium lebih tinggi di luar sel berbanding di dalam sel.

    Apabila Kalsium masuk ke dalam sel dan magnesium keluar dari sel maka tekanan darah arteri berkurangan dan otot berada dalam keadaan rehat. Pada keadaan ini paras magnesium di luar sel adalah lebih tinggi di luar sel berbanding di dalam sel. Paras Kalsium di dalam sel pula lebih tinggi di dalam sel berbanding di luar sel.

    Ubatan penghalang beta (beta-blocker) dan penghalang laluan kalsium (calcium channel blocker) biasa dipreskripsi oleh doktor kepada mereka yang menghidap penyakit jantung dan tekanan darah tinggi. Penghalang beta bertindak menghalang tubuh dari didominasi oleh Sistem Saraf Simpatetik. Ini menyebabkan Sistem Saraf Parasimpatetik mendominasi tubuh dan seterusnya menyebabkan sel-sel otot dan sel arteri mengembang. Keadaan ini menyebabkan otot berehat dan tekanan darah berkurangan.

    Ubatan penghalang laluan Kalsium pula menghalang kemasukan Kalsium ke dalam sel-sel arteri dan otot. Ini menyebabkan otot berehat dan tekanan darah berkurangan. Ramai yang tidak mengetahui bahawa pengambilan suplemen magnesium (dalam bentuk sebatian tertentu) berupaya membantu otot jantung berehat dan mengembangkan arteri (mengurangkan tekanan darah).

    Ramai juga tidak tahu bahawa magnesium berupaya mengawal paras gula darah pada mereka yang mengalami diabetes jenis 2 (type 2 diabetes). Kalsium sendiri ialah bahan yang digunakan oleh sel beta pankreas untuk merembis insulin. Sesungguhnya paras kalsium yang tinggi menyemarakkan keadaan hiperinsulinemia. Hiperinsulinemia ialah keadaan di mana paras hormon insulin dalam darah tinggi iaitu keadaan biasa yang dialami oleh penghidap diabetes jenis 2.

    Ramai saintis percaya bahawa hiperinsulinemia berlaku berpunca dari reseptor (tapak berlabuh) insulin yang terletak pada sel tidak berfungsi untuk membantu insulin berlabuh. Hakikat yang berlaku ialah paras gula yang seringkali tinggi seperti dialami oleh penghidap diabetes menyebabkan paras magnesium dalam tubuh berkurangan.

Hiperinsulinemia dan hiperglisemia


   Mengambil supelemen magnesium (dalam bentuk sebatian tertentu) dikatakan menyebabkan kalsium keluar dari sel-sel beta pankreas. Apabila paras magnesium mendominasi sel-sel beta pankreas maka hiperinuslinemia dan hiperglisemia (paras glukos tinggi) berupaya diredakan. Pada masa yang sama reseptor-reseptor insulin pada membran sel akan berfungsi secara normal dan menerima semula hormon insulin untuk berlabuh.

    Ketidakpekaan reseptor insulin berpunca dari hiperinsulinemia menyebabkan pengangkut glukos dikenali sebagai GLUT4 tidak dibina pada paras sepatunya. Sebaliknya jika reseptor insulin berfungsi dengan sempurna maka GLUT4 dibina oleh sel pada paras sepatutnya dan akan berada pada membran sel. GLUT4 berfungsi dengan menyambut glukos untuk dibawa ke mitokondria (kilang penjanaan tenaga dalam sel).

    Jika orang ramai tahu mengenai peranan dan kegunaan magnesium dalam tubuh penulis percaya berita mengenai keadian kesan sampingan negatif seperti penyakit buat pinggang, hepatitis, hati kecut dan serangan jantung berpunca dari pengambilan ubatan-ubatan moden untuk merawat penyakit jantung koronari dan diabetes jenis 2 akan berkurangan.

    Setakat ini projek pengkalan data GreenMedInfo.com telah menyenaraikan lebih dari seratus kebaikan magnesium. Ia termasuk kebaikan terapeutik untuk fibromyalgia, denyutan jantung tidak sekata, diabetes jenis 2 dan sindrom premenstruasi.

    Terdapat pelbagai faktor yang mengurangkan paras magesium dalam tubuh seperti antara lain makan berlebihan, tubuh bertoksin, makan ubat-ubatan moden secara berpanjangan, stres emosi kronik, mengambil makanan terproses, mengambil makanan tinggi gula, menghidap rokok, minum arak, mengalami diabetes dan mengalami penyakit kronik.

   Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai peranan dan kegunaan magnesium bagi mengawal penyakit jantung koronari dan diabetes jenis 2 pembaca dinasihatkan membaca dua buah buku penulis yang masing-masing berjudul Serangan jantung dan Diabetes Jenis 2.

Hakcipta:

Herbalis Bahrain Samah, RH (AHG)
www.gayahidupholistik.blogspot.com