Pengumuman Penting - Saya bukan TSM

Assalaamu3alaikum.... Terimakasih atas kunjungan anda ke blog ini. Saya dapati beberapa saliran internet seperti forum dan facebook telah tersalah menyampaikan maklumat mengenai artikel saya berjudul RUMPAI LAUT TIDAK MENGANDUNGI KOLAGEN. Foto yang disiarkan adalah keratan akhbar mengandungi semuka penuh artikel tulisan saya dengan judul seperti dinyatakan di atas namun isi yang ditampal ialah isi dari sebuah artikel berjudul TIADA KOLAGEN DALAM RUMPAI LAUT. Sesungguhnya saya tiada kena-mengena dengan blogger yang menulis artikel tersebut dari sebarang segi. Harapan saya kepada pencinta ilmu agar berhati-hati apabila ingin berkongsi maklumat agar berlaku adil iaitu meletakkan sesuatu betul pada tempatnya. Terimakasih. Herbalis Bahrain Samah, MD (AM), RH (AHG) www.gayahidupholistik.blogspot.com April 20, 2013

Sabtu, 19 Januari 2013

Puliharalah Sistem Imiun Anda

Oleh: Herbalis Bahrain Samah, MD (AM), RH (AHG), terbit dalam akhbar Sinar Harian edisi KL/Selangor pada 15 Januari 2013.  
    Sistem imiun menyumbang beberapa fungsi yang penting kepada tubuh seperti membantu tubuh dari dijangkiti virus dan bakteria. Ia juga membantu memusnahkan sel-sel kanser dan bahan-bahan yang asing kepada tubuh. Selain dari itu ia memusnahkan sel-sel yang rosak. Sejenis tugas sistem imiun yang jarang diketahui oleh orang awam ialah ia juga berfungsi memperbaiki tisu tubuh yang rosak kerana tercedera.
    Keseluruhan artikel ini akan memfokus terhadap beberapa langkah mudah bagi membantu memperkukuh sistem imiun terutamanya sistem iminun yang membantu tubuh melawan mikrob dan memusnahkan sel kanser. Langkah-langkah yang dicadangkan juga dipercayai sekali gus membantu memperkukuh cabang sistem imiun yang memperbaiki tisu rosak, memusnahkan bahan asing pada tubuh dan sel-sel mati.
    Ketika alam bayi iaitu ketika anda berumur beberapa bulan hingga setahun anda diserang beberapa penyakit seperti demam selsema, flu dan sakit tekak. Anda mengalami selsema, sesak nafas, muntah, rasa sakit, batuk dan berpeluh. Pada tempoh tersebut sistem imiun anda mengingati mikrob-mikrob yang ditemuinya. Ia membentuk kekebalan atau imunisasi terhadap mikrob yang pernah ditemuinya agar ia dapat mempertahankan tubuh dari serangan mikrob yang sama pada masa akan datang.
    Ketika usia tua sistem imiun mula mengalami ketidakseimbangan dari segi fungsi kerana ia telah berkerja bertungkus-lumus merpertahankan tubuh anda dari serangan mikrob selama berpuluh tahun. Berita baik mengenai sistem imiun ialah fungsi sistem imiun dipercayai dapat diperkukuh dengan mengamalkan gaya hidup sihat tertentu. Jika diamalkan secara berterusan ia dipercayai berupaya memperkukuh sistem imiun kepada tahap paling optima bukan sahaja ketika seseorang hidup pada usia produktif namun tetap terus kukuh hingga ke akhir hayat.

Kecekapan tidak sama

    Sedia maklum sistem imiun yang cemerlang bukan sahaja mengurangkan peluang untuk dijangkiti penyakit-penyakit berpunca dari serangan mikrob namun berupaya mengurangkan risiko dari mengalami pelbagai jenis kanser. Kadang-kadang setiap kali musim demam selsema atau flu melanda anda dapati bukan semua orang dalam sebuah keluarga atau kumpulan dijangkiti penyakit-penyakit tersebut.
    Anda sering bersin di dalam pejabat namun hanya rakan di sebelah kiri yang dijangkiti beberapa hari kemudian. Rakan di sebelah kanan anda boleh dikatakan tidak terjejas tidak kira berapa kali anda mengalami flu dalam setahun. Jawapannya ialah setiap orang memiliki sistem imiun yang unik. Seseorang mungkin tidak mengamalkan gaya hidup sihat tetapi sistem imiun mereka cemerlang sampai ke akhir hayat.
    Namun pada hemat penulis bukan semua orang mengalami tahap kecermelangan yang sama tanpa pemuliharaan yang rapi. Jadi, dengan mempelajari langkah-langkah yang mudah untuk diamalkan seperti yang akan dibincangkan, ia dipercayai berupaya membantu memperkukuh sistem imiun hingga ke akhir hayat.
    Makanan yang sesuai membantu memperkukuh keseimbangan sistem imiun manakala makanan yang tidak akan mengganggunya. Makanan dan minuman tinggi gula mengganggu keseimbanganya dan seterusnya akan menyebabkan ia kurang berfungsi secara sempurna. Elakkan dari minum jus buah-buahan segar yang ditambah gula secara melampau.
    Belajarlah minum jus buah-buahan yang kurang manis. Jus buah-buahan tinhhi gula bukan sahaja tidak sesuai untuk keseimbangan sistem imiun malah dipercayai mengurangkan kesan tindak-balas bahan-bahan antioksidan yang terdapat di dalamnya apabila dimakan. Cokelat gelap lebih baik dari cokelat biasa kerana cokelat gekap mengandungi paras koko yang tinggi berbanding cokelat biasa.
    Lebik baik dari kedua-duanya ialah minuman koko panas tanpa gula. Walau pun saintis mendapati cokelat gelap memiliki paras antioksidan tinggi namun penulis berpendapat bahawa ia tetap makanan terproses yang tidak diperlukan tubuh. Ia mengandungi lemak terhidrogenasi dan lebihan heksana dari pemprosesan. Pengambilan cokelat gelap pada paras tinggi setiap hari mungkin boleh mengganggu keseimbangan sistem imiun. Apatah lagi cokelat biasa yang memang kurang kandungan koko dan tinggi gula.

Antibiotik semulajadi

    Antibiotik yang diambil secara kerap dan berpanjangan mengganggu keseimbangan flora usus. Beberapa penemuan terkini menunjukkan keseimbanag mikroflora usus diperlukan oleh tubuh dalam pemulihaaraan sistem imiun. Belajarlah dari tidak terlalu bergantung kepada antibiotik dengen mengambil bahan-bahan dari alam semulajadi sebagai alternatif untuk ubatan antibiotik moden. Mambu (Neem),
    Cat's Claw dan Echinacea adalah antara pilihan terbaik. Ia bukan sahaja bersifat antibiotik (antibakteria) malah bertindak sebagai pengharmoni sistem imiun. Untuk pengetahuan anda ketiga-tiga herba ini juga bersifat antivirus. Jika anda mengalami demam selsema, flu, batuk dan bronkitis maka Echinacea atau Neem sepatutnya menjadi pilihan utama berbanding ubatan antibiotik.
    Mahkota dewa juga bersifat antibakteria dan antivirus. Daunyya dikatakan berkesan mengatasi demam selsema dan flu terutama jika digabungkan dengan herba-herba dengan sifat terapeutik yang sama. Cengkih, kayu manis dan bawang putih juga memiliki kedua-dua sifat antibakteria dan antivirus. Begitu juga dengan herba-herba seperti Oregano dan Thyme. Untuk mengetahui perbincangan lebih lanjut mengenai kebanyakan bahan-bahan yang disebutkan ini sila baca buku penulis berjudul Rawat dengan Herba - Cegah Demam dan Flu (terbitan Alaf 21).
    Seseorang yang menjalani sesuatu rawatan penyakit kronik seperti hepatitis dan kanser biasanya mudah terdedah kepada jangkitan kuman. Sebab utama dipercayai berpunca dari pengambilan ubat-ubatan moden untuk merawat penyakit-penyakit tersebut. Sebab kedua, kebanyakan doktor dikatakan jarang mencadangkan pengambilan suplemen tertentu seperti multivitamin bernilai tinggi atau jus tinggi antioksidan.
    Pada mereka makanan yang diambil oleh pesakit sudah memadai. Jika pesakit mengalami penyakit-penyakit lain selain dari penyakit yang sedang dihidapi mereka akan mengpreskripsi ubatan untuk mengatasi penyakit tersebut. Mereka jarang berusaha memperbetulkan pemakanan pesakit sedangkan ia sepatutnya diambil peduli pada semua tahap rawatan.
    Kekerapan makan makanan merapu seperti makanan ringan seperti kerepek kentang goreng dan pelbagai jenis cip yang diperbuat dari tepung juga dikatakan mengganggu keseimbangan kehidupan mikroflora usus dan seterusnya mengganggu fungsi sistem imiun. Begitu juga dengan sebarang jenis makanan yang mengandungi pewarna dan perisa tiruan. Ramai yang menganggap makanan tidak kira disediakan dengan apa cara sekali pun adalah tetap bernilai kepada kesihatan tubuh.
    Hakikatnya makanan yang ditanam secara organik adalah paling tinggi nilai nutrien. Makanan yang ditanam secara komersil bukan sahaja kurang nutrien malah mengandung pelbagai jenis racun seperti racun makluk perosak dan racun rumpai. Manakala makanan terproses pula iaitu makanan yang disediakan di kilang bertujuan untuk menyedapkan tekak sahaja mengandungi paling kurang nilai nutrien. Pewarna dan perisa tiruan yang ditambah meningkatkan risiko kemudaratan untuk kesihatan temasuk mengganggu fungsi sistem imiun.

Bersambung pada siri 2 (Sinar Harian 22 Januari 2013)

Herbalis Bahrain Samah, MD (AM), RH (AHG)
www.gayahidupholistik.blogspot.com