Pengumuman Penting - Saya bukan TSM

Assalaamu3alaikum.... Terimakasih atas kunjungan anda ke blog ini. Saya dapati beberapa saliran internet seperti forum dan facebook telah tersalah menyampaikan maklumat mengenai artikel saya berjudul RUMPAI LAUT TIDAK MENGANDUNGI KOLAGEN. Foto yang disiarkan adalah keratan akhbar mengandungi semuka penuh artikel tulisan saya dengan judul seperti dinyatakan di atas namun isi yang ditampal ialah isi dari sebuah artikel berjudul TIADA KOLAGEN DALAM RUMPAI LAUT. Sesungguhnya saya tiada kena-mengena dengan blogger yang menulis artikel tersebut dari sebarang segi. Harapan saya kepada pencinta ilmu agar berhati-hati apabila ingin berkongsi maklumat agar berlaku adil iaitu meletakkan sesuatu betul pada tempatnya. Terimakasih. Herbalis Bahrain Samah, MD (AM), RH (AHG) www.gayahidupholistik.blogspot.com April 20, 2013

Isnin, 6 April 2020

Kajian COVID-19: SARS-CoV-2, coronavirus baru hasil proses evolusi semulajadi dan bukan rekaan manusia


Penyelidikan terkini mendapati bahawa SARS-CoV-2, coronavirus baru yang menyebabkan COVID-19, adalah hasil proses evolusi semulajadi dan bukan daripada produk kejuruteraan makmal.

Kajian baru itu muncul dalam jurnal Nature Medicine di mana Kristian Andersen, Ph.D., profesor imunologi dan mikrobiologi bersekutu di Institut Penyelidikan Scripps di La Jolla, California merupakan penulis utama artikel itu.

Andersen dan rakan sekerja melihat apa yang mereka dapat menyimpulkan asal-usul coronavirus baru dengan menganalisa data genom yang ada.

Seperti yang dinyatakan oleh penulis dalam karya mereka, sejak permulaan wabak COVID-19, para penyelidik telah berusaha mengenalpasti asal-usul virus yang menyebabkannya.

Pada mulanya, pakar-pakar mengaitkan virus itu dengan pasar makanan laut yang terletak kira-kira 280 meter dari Institute od Virology di Wuhan, China. Kemudian kajian menunjukkan bahawa virus itu mungkin menyebar ke manusia dari mamalia tertentu iaitu tenggiling yang dilaporkan dijual secara haram di pasar tersebut.

Untuk menilai asal-usul coronavirus baru ini, para penyelidik membandingkan "tulang belakang" SARS-CoV-2 dengan virus lain yang biasanya wujud pada kelawar dan tenggiling.
Mereka berbuat demikian dengan menggunakan data urutan genetik yang dibuat oleh saintis Cina.

Andersen dan pasukannya juga melihat duri/bulir protein - ciri-ciri yang digunakan oleh coronavirus untuk mengikat dirinya dengan selaput sel manusia atau haiwan yang mereka jangkiti.

Mengakhiri khabar angin mengenai SARS-CoV-2

Saintis penyelidik melihat dua komponen duri/bulir sp: domain pengikat reseptor (receptor binding protein, RBD), yang mengunci sel-sel hos yang sihat, dan tapak pembelahn, yang membuka virus dan membolehkannya menembusi tuan rumah sel.
Untuk mengikat sel-sel manusia, duri/bulir protein memerlukan reseptor pada sel-sel manusia yang dipanggil angiotensin-converting enzyme 2 (ACE2).

Para saintis mendapati bahawa domain pengikat protein yang mengikat reseptor telah berkembang untuk menyasarkan ACE2 dengan begitu berkesan sehingga hanya berlaku kerana hasil pemilihan semula jadi dan bukan kejuruteraan genetik.

Tambahan lagi, struktur molekul tulang belakang SARS-CoV-2 menyokong penemuan ini. Menurut saintis penyelidik lagi sekiranya saintis telah mereka coronavirus baru sebagai patogen secara sengaja, titik permulaan seharusnya terdiri daripada tulang belakang virus lain dalam keluarga coronavirus.

Walau bagaimanapun, tulang belakang SARS-CoV-2 adalah sangat berbeza berbanding dengan coronavirus lain dan paling hampir sama dengan virus yang berkaitan dengan kelawar dan tenggiling.

"Kedua-dua ciri-ciri virus ini - mutasi di bahagian RBD dari duri/bulir protein dan tulang belakangnya yang berbeza - mengetepikan teori manipulasi makmal sebagai sumber potensi kewujudan SARS-CoV-2," jelas Andersen.

"Dengan membandingkan data urutan genom yang ada untuk keturunan coronavirus yang diketahui, kita berupaya mempastikan dengan tegas bahawa SARS-CoV-2 berasal melalui proses semulajadi." Jelas Andersen.

Josie Golding, Ph.D., yang mengetuai wabak di Wellcome Trust, sebuah badan amal penyelidikan yang berpangkalan di London, United Kingdom, tidak mengambil bahagian dalam kajian itu tetapi mengulas mengenai kepentingannya.

Beliau berkata penemuan itu "amat penting untuk mengutarakan pandangan berasaskan bukti berbanding khabar angin yang telah beredar mengenai asal-usul virus (SARS-CoV-2) yang menyebabkan COVID-19."

"[Saintis penyelidik] menyimpulkan bahawa virus itu adalah produk evolusi semulajadi," tambah Goulding, "mengakhiri spekulasi mengenai kejuruteraan genetik yang disengajakan."

Kemungkinan dua senario Asal-usul



sungguh pun dengan kelengkapan keselamatan seperti gogle, penutup muka dan sarung tanganar Hiasan 1: Saintis sedang mengumpul kelawar untuk penyelidikan sains. Walau pun dengan kelengkapan keselamatan seperti gogle, penutup muka dan sarung tangan namun apabila berlaku kecuaian atau kemalangan ketika pengambilan sampel saintis terdedah kepada kemungkinan jangkitan coronavirus kelawar. Air kencing, air liur  atau darah kelawar boleh mencemar wajah saintis dan seterusnya berkemungkinan dengan pantas masuk ke mata (boleh masuk ke respiratori atas) atau hidung ... ... ...


Foto: Wikipedia

Gambar hiasan 2: Saintis dengan menggunakan kabinet Keselamatan Biologi tahap 3. Para petugas dalam makmal seumpama ini (misalnya dalam makmal kategori BSL 4) harus mematuhi SOP pada setiap masa. Sebarang jenis kemalangan atau kecuaian boleh berakhir dengan mala-petaka jika langkah keselamatan pada setiap tahap pekerjaan tidak dipedulikan misalnya ketika memindahkan vial mengandungi bakteria atau virus ... ... ...

Selanjutnya, para penyelidik menjelaskan bahawa hasil penyelidikan mempunyai implikasi yang menjurus kepada dua kemungkinan senario yang dapat menjelaskan asal-usul virus itu.

Senario pertama, mereka berkata, virus itu berubah menjadi patogen dalam haiwan dan kemudian melompat ke manusia. Ini akan selaras dengan bagaimana coronavirus lain, seperti SARS dan MERS, berasal.

Untuk coronavirus baru, penulis mencadangkan bahawa kelawar adalah pembawa yang paling memungkinkan, kerana SARS-CoV-2 sangat mirip dengan coronavirus pada kelawar. Pakar-pakar lain juga menyokong teori ini.

Andersen dan rakan sekerja juga mencadangkan bahawa tuan rumah haiwan perantaraan yang lain menularkan virus dari kelawar kepada manusia.

Hipotesis ini juga menjelaskan mengapa virus itu menyebar dengan cepat - ini menunjukkan bahawa dua ciri khas duri/bilor protein SARS-CoV-2 akan membantunya membentuk malapetaka sebelum memasuki manusia.

Dalam senario ini, kebarangkalian berlakunya wabak masa depan adalah lebih tinggi, kerana keturunan patogen virus masih beredar pada haiwan dan boleh melompat kembali ke manusia pada bila-bila masa.

Dalam senario kedua, virus itu tidak bersifat patogenik (memberi mudarat) kepada haiwan tetapi melompat kepada manusia dan berubah menjadi keturunan penyebab penyakit yang menyebabkan penyakit (dalam trubuh manusia). Senario ini menyokong teori yang meletakkan tenggiling sebagai pencetus wabak kerana duri/bulir protin beberapa coronavirus dari tenggiling mempunyai struktur RBD yang sangat serupa dengan SARS-CoV-2.

Namun, saintis penyelidik ini berhati-hati bahawa adalah mustahil untuk memberitahu senario mana yang lebih cenderung berlaku pada ketika ini.