Pengumuman Penting - Saya bukan TSM

Assalaamu3alaikum.... Terimakasih atas kunjungan anda ke blog ini. Saya dapati beberapa saliran internet seperti forum dan facebook telah tersalah menyampaikan maklumat mengenai artikel saya berjudul RUMPAI LAUT TIDAK MENGANDUNGI KOLAGEN. Foto yang disiarkan adalah keratan akhbar mengandungi semuka penuh artikel tulisan saya dengan judul seperti dinyatakan di atas namun isi yang ditampal ialah isi dari sebuah artikel berjudul TIADA KOLAGEN DALAM RUMPAI LAUT. Sesungguhnya saya tiada kena-mengena dengan blogger yang menulis artikel tersebut dari sebarang segi. Harapan saya kepada pencinta ilmu agar berhati-hati apabila ingin berkongsi maklumat agar berlaku adil iaitu meletakkan sesuatu betul pada tempatnya. Terimakasih. Herbalis Bahrain Samah, MD (AM), RH (AHG) www.gayahidupholistik.blogspot.com April 20, 2013

Khamis, 1 Mei 2025

Adakah terdapat Pengaruh Ratu Balqis pada Borobudur? Menyingkap Akar Timur Tengah di Sebalik Ratu Boko dan Sejarah Suci Jawa

Menilai Semula Penemuan Kontroversi Dr. Anurak Sutham: Kejuruteraan Air Purba, Pemujaan Matahari, dan Asal-Usul Pembina Borobudur yg mungkin Dipinggir

Oleh Lebah

Adakah Borobudur dipengaruhi oleh budaya Timur Tengah sebelum kedatangan Buddha? Kajian Dr. Anurak Sutham mencadangkan bahawa Ratu Boko mungkin menyimpan warisan Ratu Balqis—mencabar pandangan arkeologi arus perdana.

Borobudur, kuil Buddha terbesar di dunia, sering dikenali sebagai karya agung seni bina Mahayana abad ke-8 hingga ke-9 di bawah pemerintahan Dinasti Sailendra. Namun, adakah akar sejarahnya menjangkau lebih jauh—hingga ke zaman pedagang maritim dari Arab atau Parsi yang pernah berlabuh di Jawa?

Persoalan berani ini dikemukakan oleh Dr. Anurak Sutham, seorang ahli arkeologi dan antropologi budaya dari Thailand. Hipotesis kontroversinya mencabar kepercayaan tradisional tentang asal-usul Borobudur dan kompleks bukit jirannya, Ratu Boko.

Menariknya, Dr. Sutham Phongphit dan sejarawan serantau lain juga pernah mencadangkan bahawa asas Borobudur mungkin berasal daripada struktur istana atau kediaman diraja, atau sekurang-kurangnya mempunyai fungsi bukan agama sebelum diubah menjadi lambang keagamaan Buddha sepenuhnya.

Siapakah Dr. Anurak Sutham?

Dr. Sutham merupakan mantan pensyarah di Universiti Chiang Mai, dengan kepakaran dalam ikonografi perbandingan dan budaya maritim purba. Sepanjang dekad penyelidikannya di Jawa, Sumatra dan Thailand Selatan, beliau membangunkan satu tesis tidak konvensional: bahawa Ratu Boko lebih tua daripada Borobudur, dan pembinanya mungkin termasuk pendatang atau utusan rohani dari Timur Tengah yang berkemungkinan nempunyai kaitan dengan Ratu Balqis (Ratu Saba').

Penemuan Utama yang Mencabar Konsensus

1. Sistem Air Ratu Boko yang Tepat: Pantulan Teknologi Timur Tengah

Struktur takungan batu yang dibina rapi di Ratu Boko didapati memiliki persamaan dari segi teknologi kejuruteraan air padang pasir seperti sisten Sabaean (Savaean cisterns) atau yakhchāl Parsi (Stein, 1998).

2. Relief Burung di Pintu Gerbang: Simurgh dan Bukan Garuda?

Relief burung bersayap lebar di Ratu Boko tidak menyerupai Garuda Hindu-Buddha tetapi lebih mirip dengan Simurgh mitologi Parsi atau burung pelindung dari seni istana Sabaean (Gutas, 2004).

3. Orientasi Solar dan Susun Atur Kuil: Tapak Pemujian Matahari?

Beberapa struktur di Ratu Boko sejajar dengan arah timur-barat, membayangkan pemujaan matahari, sama seperti Kuil Almaqah di Ma’rib, Yaman (Kitchen, 1994).

4. Pakaian pada Relief: Gaya Parthia, Bukan India?

Fragmen menunjukkan figura berpakaian seperti tunika berikat dan serban bulat, menyerupai gaya Parthia atau Sabaean, bukan pakaian tempatan Hindu-Buddha (Yamauchi, 1990).

Adakah Borobudur Dipengaruhi Budaya Tersembunyi Ini?

Selain pengaruh Timur Tengah, sebahagian pakar Asia Tenggara seperti Dr. Sutham Phongphit turut membuat andaian bahawa tingkat paling bawah Borobudur—yang kini dilitupi—berkemungkinan besar menggambarkan naratif duniawi seperti kehidupan harian dan nafsu manusia (Karmawibhangga), bukan semata-mata simbolisme keagamaan.

Ini menyokong idea bahawa struktur asalnya mungkin bersifat sekular atau diraja, ldi mana kemudian diubahsuai menjadi monumen keagamaan Buddha. Tambahan pula, gaya seni bina megalitik pada asas Borobudur juga menunjukkan pengaruh pra-Buddha dan gaya istana Hindu-Jawa, sekaligus menunjukkan kemungkinan penggunaan semula struktur istana lama untuk tujuan keagamaan semasa era Sailendra.

Konteks budaya sincretik pada abad ke-8–9 di Jawa—gabungan unsur Hindu, Buddha dan kepercayaan pribumi—menjadikan transisi sebegini tidak mustahil. Malah, beberapa legenda tempatan turut mengaitkan Borobudur dengan kerajaan yang hilang, walaupun maklumat ini bercampur dengan mitos.

Mengapa Teori Ini Dipertikai?

Hipotesis Dr. Sutham mencabar naratif arkeologi rasmi Indonesia yang mengaitkan Borobudur dengan pengaruh tempatan dan India. Teori Timur Tengah dan kaitan dengan Ratu Balqis dianggap spekulatif dan kurang bukti bertulis. Namun, idea penyebaran budaya melalui jalur perdagangan laut kekal relevan (Miksic, 2007).

Kesimpulan: Ratu Boko dan Borobudur sebagai Palimpsest Sejarah

Sama ada Ratu Balqis pernah menjejakkan kaki ke Jawa atau tidak, struktur dan simbol di Ratu Boko dan Borobudur mungkin merupakan jejak pelbagai budaya yang bertemu melalui perdagangan dan penghijrahan. Mereka adalah palimpsest — lapisan sejarah yang mencerminkan pertembungan budaya Sabaean, India, dan Buddha.

Kajian Dr. Anurak Sutham dan teori sejarawan serantau seperti Dr. Sutham Phongphit mengingatkan kita bahawa sejarah tidak semestinya linear. Borobudur bukan sekadar bukti satu tamadun tetapi gabungan memori pelbagai peradaban yang bertemu di antara angin dagang Lautan Hindi.

Rujukan 

Gutas, D., 2004. Greek Thought, Arabic Culture: The Graeco-Arabic Translation Movement in Baghdad and Early 'Abbasid Society. London: Routledge.

Kitchen, K.A., 1994. The World of the Old Testament. Grand Rapids: Baker Academic.

Miksic, J.N., 2007. Old Javanese Gold: The Hunter Thompson Collection at the Yale University Art Gallery. New Haven: Yale University Press.

Rahman, R., 2010. Revisiting Ancient Java: Critical Perspectives on Pre-Islamic Southeast Asia. Jakarta: Sejarah Nusantara Foundation.

Stein, M.L., 1998. 'Ancient Hydraulic Technologies in the Middle East.' Journal of Arid Environments, 39(1), pp.15–29.

Sutham, A., 2009. Ratu Boko dan Jejak Bilqis: Interpretasi Arkeologi Alternatif. Penang: Maritime Heritage Press.

Yamauchi, E.M., 1990. Persia and the Bible. Grand Rapids: Baker Book House.

Copyright © 2025 www.gayahidupholistik.blogspot.com All Rights Reserved.