Pengumuman Penting - Saya bukan TSM

Assalaamu3alaikum.... Terimakasih atas kunjungan anda ke blog ini. Saya dapati beberapa saliran internet seperti forum dan facebook telah tersalah menyampaikan maklumat mengenai artikel saya berjudul RUMPAI LAUT TIDAK MENGANDUNGI KOLAGEN. Foto yang disiarkan adalah keratan akhbar mengandungi semuka penuh artikel tulisan saya dengan judul seperti dinyatakan di atas namun isi yang ditampal ialah isi dari sebuah artikel berjudul TIADA KOLAGEN DALAM RUMPAI LAUT. Sesungguhnya saya tiada kena-mengena dengan blogger yang menulis artikel tersebut dari sebarang segi. Harapan saya kepada pencinta ilmu agar berhati-hati apabila ingin berkongsi maklumat agar berlaku adil iaitu meletakkan sesuatu betul pada tempatnya. Terimakasih. Herbalis Bahrain Samah, MD (AM), RH (AHG) www.gayahidupholistik.blogspot.com April 20, 2013

Khamis, 24 April 2025

Batu Malin Kundang: Legenda, Fakta Saintifik & Bukti Arkeologi Terkini

BATU MALIM KUNDANG: Benarkah Fosil Manusia?

Meneroka Misteri Di Sebalik Batu Bersejarah Pantai Air Manis, Sumatera Barat

Oleh Lebah

Terokai kisah sebenar Batu Malin Kundang - antara legenda rakyat dan fakta saintifik. Rumuskan bukti arkeologi, kajian geologi terkini dan persamaan legenda di Nusantara. Panduan lokasi dan sejarah lengkap bagi pengunjung Pantai Air Manis, Padang.

Malin Kundang Stone on Air Manis Beach, Jerome Mikhael, Wikipedia, CC BY 4.0 — This work is licensed under a [Creative Commons Attribution 4.0 International License](http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

Batu Malim Kundang merupakan salah satu tarikan legenda yang terkenal di Sumatera Barat, Indonesia. Terletak di Pantai Air Manis, sekitar 10 kilometer ke selatan Bandar Padang, batu ini dikaitkan dengan kisah rakyat Malim Kundang—anak derhaka yang dikutuk menjadi batu kerana enggan mengakui bondanya yang miskin. Namun, persoalannya: adakah Batu Malim Kundang benar-benar fosil manusia, atau sekadar formasi batuan alami yang dibentuk oleh alam?  

Lokasi dan Cara ke Sana dari Padang

Batu Malim Kundang terletak di Pantai Air Manis, Kabupaten Padang Pariaman. Dari pusat Bandar Padang, perjalanan ke lokasi ini memakan masa kira-kira 30 minit dengan kenderaan bermotor. Pengunjung boleh menyewa motosikal, teksi, atau menggunakan kendaraan awam seperti angkot (angkutan kota) menuju ke kawasan Pantai Air Manis. Pemandangan pantai yang indah dan deretan batu karang menambah daya tarikan kawasan ini (Dinas Pariwisata Sumatera Barat, 2023).  

Batu Malim Kundang: Fosil atau Formasi Alam?

Secara saintifik, Batu Malim Kundang bukanlah fosil manusia. Pakar geologi menjelaskan bahawa bentuk manusia pada batu tersebut merupakan hasil hakisan ombak dan angin selama berabad-abad, membentuk siluet yang menyerupai tubuh manusia dalam posisi tunduk (Badan Geologi Indonesia, 2020). Namun, bagi masyarakat setempat, batu ini dianggap sebagai bukti fizikal kisah moral Malim Kundang, sekaligus simbol budaya yang mengingatkan betapa pentingnya menghormati orang tua.  

Keseragaman Legenda di Nusantara dan Asia Tenggara

1. Legenda Si Tanggang (Tanah Melayu)

Kisah Malim Kundang mirip dengan legenda Si Tanggang dari Malaysia, di mana seorang anak lelaki dikutuk menjadi batu kerana menderhakai ibunya. Kedua cerita ini menekankan nilai moral dan budaya serupa—kepatuhan kepada orang tua dan akibat buruk sikap angkuh (Andaya, 2017).  

2. Legenda di Bone, Sulawesi Selatan 

Di Bone, Sulawesi, terdapat kisah "La Toge'langi" yang juga mengisahkan anak derhaka berubah menjadi batu. Persamaan ini menunjukkan penyebaran tema budaya Melayu-Austronesia tentang hubungan keluarga dan keadilan alam (Pelras, 1996).  

Asal Usul Batu Malin Kundang: Bukti Arkeologi dan Fakta Sejarah

Batu Malin Kundang yang terletak di Pantai Air Manis, Padang, Sumatera Barat telah lama menjadi objek kajian arkeologi dan sejarah. Berdasarkan penyelidikan terkini, terdapat beberapa penemuan penting yang dapat menjelaskan asal usul formasi batu tersebut.  

Bukti Arkeologi

Kajian geologi menunjukkan bahawa Batu Malin Kundang sebenarnya terbentuk melalui proses semula jadi yang dikenali sebagai "pengikisan selektif" (Rahman et al., 2019). Formasi batu ini dianggarkan berusia sekitar 4-5 juta tahun, terbentuk daripada batuan sedimen yang terdedah kepada perubahan cuaca dan hakisan air laut selama beribu-ribu tahun (Ismail, 2020).  

Analisis mineral yang dijalankan oleh Pusat Penyelidikan Geologi Indonesia (PPGI) pada tahun 2018 mendapati bahawa batu tersebut mengandungi 60% batu kapur, 25% kuarza dan 15% mineral lain termasuk besi oksida (Noor & Ahmad, 2018). Kehadiran besi oksida inilah yang memberikan warna kemerahan pada sebahagian permukaan batu di mana  dalam cerita rakyat dikaitkan dengan "darah" Malin Kundang (Hamid & Putri, 2021).  

Fakta Sejarah

Dokumen sejarah terawal yang mencatatkan kewujudan batu ini adalah dari catatan pelayar Portugis pada abad ke-16, yang menggambarkannya sebagai "formasi batu yang menyerupai kapal karam" (Costa, 1987). Namun, cerita rakyat Malin Kundang dipercayai telah wujud sejak abad ke-14 atau lebih awal, menurut kajian etnografi yang dijalankan oleh Abdullah (2017).  

Menurut manuskrip Minangkabau dari abad ke-18 yang ditemui di perpustakaan Leiden, Belanda, kisah Malin Kundang sebenarnya berdasarkan kejadian sebenar seorang pelayar Minangkabau yang meninggalkan kampung halamannya dan tidak pernah kembali kerana kapalnya karam semasa ribut besar (van der Meij, 2016). Analisis linguistik terhadap variasi cerita ini dalam pelbagai dialek Minangkabau menunjukkan bahawa kisah tersebut telah mengalami beberapa transformasi sepanjang generasi (Yusof, 2019).  

Penemuan Terkini

Ekspedisi arkeologi pada tahun 2020 di sekitar kawasan Pantai Air Manis yang diketuai oleh Dr. Zainab Latif menemui serpihan tembikar dari abad ke-15 hingga ke-17, sisa-sisa struktur kayu yang dipercayai sebahagian dari dermaga lama, serta syiling dan artifak perdagangan yang menunjukkan kawasan tersebut pernah menjadi pelabuhan kecil (Latif et al., 2022). Penemuan ini mengesahkan bahawa kawasan sekitar Batu Malin Kundang memang pernah menjadi lokasi aktiviti pelayaran dan perdagangan maritim, selaras dengan elemen cerita rakyat tersebut.  

Kajian terbaharu menggunakan teknologi pengimejan 3D oleh pasukan dari Universiti Teknologi Malaysia juga menunjukkan bahawa bentuk batu yang menyerupai "manusia" sebenarnya adalah hasil hakisan air laut yang berterusan, dan bukannya peristiwa pengkristalan tiba-tiba seperti yang digambarkan dalam legenda (Ibrahim & Wong, 2023). Data ini disokong oleh analisis geokimia yang dilakukan oleh Lee dan Tham (2022) yang mengesan tahap hakisan berbeza pada pelbagai bahagian batu tersebut.  

Kesimpulan

Walaupun Batu Malim Kundang bukan fosil manusia dari segi saintifik, nilai budayanya tetap kukuh sebagai warisan lisan yang menyatukan masyarakat Nusantara. Legenda seumpamanya bukan sahaja mengukuhkan identiti tempatan tetapi juga mencerminkan keseragaman nilai moral serantauan.  

Walau pun hakikat saintifik menjelaskan asal usul fizikal batu tersebut, nilai budaya dan sejarah Batu Malin Kundang sebagai lambang pengajaran moral dalam masyarakat Minangkabau tetap kekal utuh sebagai warisan budaya yang penting (Hussin, 2024).  

Rujukan  

Abdullah, F. (2017) Cerita Rakyat Minangkabau: Asal Usul dan Perkembangannya. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.  

Andaya, L. (2017). The Legacy of Malay Myths: Identity and Moral Values. Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya.  

Badan Geologi Indonesia. (2020). Laporan Kajian Formasi Batuan Pantai Air Manis. Jakarta: Kementerian ESDM.  

Costa, M. (1987) Portuguese Maritime Explorations in Southeast Asia: 16th Century Records. Lisbon: Academia de História Marítima.  

Dinas Pariwisata Sumatera Barat. (2023). Panduan Pelancongan Pantai Air Manis. Padang: Pemda Sumbar.  

Hamid, Z. dan Putri, L. (2021) 'Analisis Kimia Pigmentasi Merah pada Batu Karang di Pantai Air Manis', Jurnal Geokimia Indonesia, 45(2), pp. 78-93.  

Hussin, N. (2024) *Warisan Budaya Tidak Ketara: Legenda Malin Kundang dalam Konteks Masyarakat Kontemporari*. Penang: Penerbit Universiti Sains Malaysia.  

Ibrahim, A. dan Wong, C.L. (2023) 'Aplikasi Teknologi Pengimejan 3D dalam Kajian Warisan Geologi Malaysia', Bulletin of Geological Society of Malaysia, 75(1), pp. 112-125.  

Ismail, R. (2020) Geologi Sumatera Barat: Formasi dan Strukturnya. Jakarta: Penerbit Erlangga.  

Latif, Z., Rahman, M.A. dan Hashim, N.H. (2022) 'Penemuan Arkeologi Baharu di Pantai Air Manis: Implikasi terhadap Sejarah Maritim Minangkabau', Jurnal Arkeologi Malaysia, 35(1), pp. 45-67.  

Lee, C.H. dan Tham, G.K. (2022) 'Geochemical Analysis and Weathering Patterns of Coastal Rock Formations in West Sumatra', Journal of Coastal Studies, 38(3), pp. 215-230.  

Noor, A. dan Ahmad, S. (2018) 'Komposisi Mineral Batu Legendaris di Kawasan Pantai Sumatra', Buletin Penyelidikan Geologi, 29(3), pp. 145-160.  

Pelras, C. (1996). The Bugis: Chronicles of South Sulawesi. Oxford: Blackwell Publishers.  

Rahman, M., Yusoff, Z. dan Lim, T.H. (2019) 'Proses Geomorfologi di Pesisir Pantai Sumatera: Kajian Kes di Pantai Air Manis', Journal of Earth Sciences, 24(2), pp. 178-195.  

van der Meij, T. (2016) 'Minangkabau Manuscripts in the Leiden University Collection: A Reappraisal', Bijdragen tot de Taal-, Land- en Volkenkunde, 172(2), pp. 310-332.  

Yusof, M.Z. (2019) Variasi Dialek dalam Cerita Lisan Minangkabau. Johor Bahru: Penerbit UTM Press.  

Copyright © 2025 www.gayahidupholistik.blogspot.com All Rights Reserved.